Byggeriet ryster på hovedet over vægelsindede politikere

Skrevet af admin

13/04/2016

Dagens topnyheder

Den politiske opbakning til Togfonden er ved at skride, og tidligere på året blev byggeriet af den faste forbindelse over Femern Bælt udskudt med sandsynligvis flere år. Det gør det svært at arbejde inden for anlægsbranchen.

Bare de to, store offentlige infrastrukturprojekter har tilsammen en værdi på over 81 milliarder kroner.

- Det er skræmmende, hvis der forsvinder så mange penge ud af de offentlige investeringer i infrastruktur, siger administrerende direktør i Dansk Byggeri Lars Storr-Hansen.

- De offentlige investeringer er allerede toppet. Når Femern-forbindelsen så bliver udskudt, så kan man se frem til, at de falder endnu hurtigere. Forsvinder investeringerne i tognettet også, så er det en alvorlig situationen for anlægsentreprenørerne.

For anlægsbranchen er det afgørende, at der er stabilitet og gennemskuelighed i planerne for offentlige investeringer.

- De offentlige investeringer er helt afgørende for anlægsentreprenørerne. I modsætning til byggeriet lever de af offentligt finansierede projekter som motorveje, jernbaner, broer eller letbaner.

- Der er man fuldstændigt afhængig af, at det sker i et jævnt tempo, så man ikke skal gasse op og ned hele tiden. Som anlægsentreprenør har man ét ønske: At der er stabilitet. Det har man ikke været begavet med fra politikernes side det sidste lange stykke tid, siger Lars Storr-Hansen.

Han fortæller, at selskaberne i branchen generelt er ganske sunde, og som sådan ikke bliver ramt på en tidspunkt, hvor de i forvejen har problemer.

- Men det er klart, at hvis de offentlige investeringer bliver langt mindre, end man havde regnet med, så må selskaberne mindske deres omkostninger. Og det vil ramme beskæftigelsen.

- Det til side, så er det jo vigtige investeringer for samfundet. Så det er et dumt sted at spare, og investeringerne skal jo ikke være afhængige af, om olieprisen er høj eller lav.

/ritzau/