Camerons spindoktor dømt for hacking

Andy Coulson, tidligere spindoktor for premierminister David Cameron, blev tirsdag fundet skyldig i sagen om hackerskandalen på den lukkede tabloidavis News of The World, mens Rebekah Brooks, bladets tidligere chefredaktør, blev fundet ikke skyldig i anklagerne mod hende.

De er begge tidligere chefredaktører på Rupert Murdohs skandaleombruste tabloidavis, som var den bedst sælgende avis i Storbritannien, da Murdoch under indtryk af skandalen valgte at lukke bladet i sommeren 2011.

Mediemogulen valgte at lukke den 168 år gamle tabloidavis, da der var udbredt harme over, at bladets journalister havde hacket sig ind for at lytte til voicemails på en myrdet skolepiges mobiltelefon.

Brooks var anklaget for at være medsammensvoren med de journalister, som hackede sig til aflytning af mobiltelefoner for at finde eksklusive historier om kendte. Men hun blev frikendt.

Coulson, som er premierministerens tidligere pressechef og tidligere chefredaktør hos Murdoch, blev derimod fundet skyldig i at have deltaget i de ulovlige telefonaflytninger.

Skandalen sendte chokbølger gennem store dele af det britiske samfund, da premierministre fra både det konservative parti og fra arbejderpartiet Labour har været tæt på Murdoch og hans ledende medarbejdere, deriblandt Brooks.

Cameron, der har iværksat en offentlige undersøgelse af sagen, kan blive belastet af dommen til Coulson.

Brooks var anklaget for at være medsammensvoren med de journalister, som hackede sig til aflytning af mobiltelefoner for at finde eksklusive historier om kendte.

Brooks og Coulson var ved domstolen Old Baily sammen med seks andre anklaget for at stå bag konspirationen om at skaffe sig ulovlig adgang til telefonsvarer-beskeder på mobiltelefoner.

/ritzau/Reuters

Dagens Gossip

Dagens TV