Camerons tidligere pressemand får halvandet års fængsel

Den tidligere chefredaktør for den britiske avis News of The World, Andy Coulson, er idømt halvandet års fængsel som ansvarlig for at hacke sig ind på kendte og ukendtes telefoner.

Den 46-årige Coulson, der er den konservative premierminister, David Camerons tidligere presserådgiver, blev for få dage siden kendt skyldig for i perioden fra 2000 til 2006 for at medvirke til at tappe flere tusinde telefonsvarere.

Det ramte kongelige, skuespillere, sportsfolk og helt almindelige mennesker og skulle bruges til at skrive sensationshistorier.

Sammen med Coulson er tre andre tidligere journalister på avisen idømt fængselsstraf. De fik mellem fire og seks måneders fængsel.

Flere blev frikendt i sagen, der alvorligt har sværtet mediemogulen Rupert Murdoch, som ejede News of The World.

Avisen var den bedst sælgende avis i Storbritannien, men Murdoch valgte under indtryk af skandalen at lukke bladet i sommeren 2011.

Den anden hovedanklagede i sagen, tidligere chefredaktør Rebekah Brooks, blev erklæret ikke skyldig.

Selv om flere medier allerede havde skrevet om Coulsons mulige rolle i aflytningerne af telefonerne, så valgte Cameron i 2011, da De Konservative og De Liberale Demokrater overtog regeringsmagten, at gøre den tidligere Murdoch-redaktør til sin spindoktor.

- Jeg er ekstremt ked af, at jeg ansatte ham. Det var den forkerte beslutning, sagde Cameron i sidste uge, da Coulson blev erklæret skyldig.

Sagen har også afdækket, at britiske politikere havde et tæt forhold til både Coulson og Brooks. Britiske medier er ikke i tvivl om, at det var i et forsøg at indynde sig hos Murdoch, som med sine medieselskaber er blevet beskyldt for at påvirke udfald af valg i Storbritannien.

/ritzau/

Dagens Gossip