Carlsberg-chef: Vi skal have mere medvind

Iisær i Vesteuropa er udsigterne til et bedre marked langt væk for Carlsberg.

»Jeg så gerne, at vi havde mere medvind fra makroøkonomien, og at det totale marked var bedre. Ølmarkedet skulle gerne begynde at vokse og ikke falder, men det kommer vi ikke til at se de første par år,« siger Carlsbergs koncernchef Jørgen Buhl Rasmussen om det svære vesteuropæiske marked.

Verdens fjerdestørste bryggerikoncern opnåede i årets første tre måneder en driftsindtjening på godt 660 mio. kr. og omsatte for 13,3 mia. kr. Kvartalsregnskabet er bedre end flere af konkurrenterne, blandt andet fordi Carlsberg vinder markedsandele.

»Vi leverer som forventet. Vesteuropa er stadig en udfordrende region, men vi formår på mange af vores nøglemarkeder at vinde markedsandele,« siger Jørgen Buhl Rasmussen.

På det vesteuropæiske faldt omsætningen med én pct., mens udviklingen i Østeuropa var flad.

»I Rusland og Østeeuropa bliver markedet nogenlunde som sidste år. Her vil jeg gerne se, at markedet begynder at vokse,« siger Jørgen Buhl Rasmussen.

Anderledes lyst er det i Asien, hvor salget voksede med næsten 20 pct. Især Vietnam, Cambodja og Indien havde et godt kvartal. Det er blandt andet de internationale premium-mærker, som trækker op.

»I Asien har vi styrket vores lokale mærker og accelereret udrulningen af vores internationale mærker,« siger Jørgen Buhl Rasmusssen.

Aktiemarkedet har taget pænt imod regnskabet fra Carlsberg. Klokken 12.15 er aktien steget 1,7 procent.

Dagens Gossip