Carlsberg-øl skifter logo efter hug fra svensk kontrol

En af Carlsberg Sveriges stærke øl - Blågul - har i over et år været prydet med tre små gule kroner på blå baggrund. Men det skal nu være slut.

Symbolet ligner nemlig Sveriges lille rigsvåben for meget, har Henrik Klackenberg i det svenske rigsarkiv besluttet. Han passer på, at statssymbolerne ikke bliver misbrugt, og det mener han altså, at det lille rigsvåben gør på den pågældende Carlsberg-øl.

- Jeg har foreslået, at de (Carlsberg) forandrer udformningen, så det ikke kan forveksles med statssymbolet. Og de er meget samarbejdsvillige, siger Klackenberg.

Carlsberg Sverige, som er et datterselskab til Carlsberg, prøver at finde en løsning på problemet hurtigt, selvom kronerne nok ikke forsvinder helt fra dåserne.

- Vi ændrer logoet, så kronerne bliver anvendt på en anden måde, end de gør nu. Vi har allerede sendt designforslag ind, som vi venter på at få svar svar på, siger kommunikationschef i Carlsberg Sverige, Henric Byström.

Han fortæller, at han og kollegerne var en smule overraskede over henvendelsen fra Riksarkivet, fordi de tre kroner længe har indgået i varemærket, dog på flere forskellige måder, siden Blågul blev lanceret i 1998.

For lidt over et år siden blev designet ændret til de tre små gule kroner på den blå baggrund - nøjagtigt som på Sveriges karakteristiske lille rigsvåben.

- Vi var lidt overraskede på den måde, at det jo er et design, som vi har anvendt i noget tid. Så det var ikke noget, vi havde regnet med, ville komme nu, forklarer Byström.

Han understreger dog, at Carlsberg Sverige ikke har indvendinger og vil gøre, hvad Henrik Klackenberg fra Riksarkivet forlanger:

- Vi skal selvfølgelig justere, så det følger de regler og love, som gælder.

En bøde kan ifølge Klackenberg blive konsekvensen, hvis designet ikke ændres. Han siger dog, at det normalt ikke er frygten for en bøde men frygten for dårlig omtale i medierne, som får selskaber til at rette ind.

/ritzau/

Dagens Gossip