Cd'en ved at uddø: Streaming sparker musikbranchens salg i vejret

Den danske musikbranche er igen i fremgang. Det viser de halvårlige nøgletal fra musikselskabernes brancheorganisation IFPI, der blev offentliggjort lørdag.

Musikselskabernes samlede salg i første halvår steg med ni pct. i forhold til 2012 til 178,4 mio. kr. Væksten kommer entydigt fra samarbejdet med streamingtjenester som TDC Play, Spotify og WiMP, der i årets første seks måneder indbragte over 80 mio. kroner mod godt 39 mio. kroner i 2012. Det er en samlet vækst i streamingindtægter på hele 108 pct.

Dermed er streamingtjenesterne i løbet af det sidste år blevet musikselskabernes største indtægtskilde og udgør nu 45 pct. af det samlede marked. Omsætningen gennem download af musik er i halvåret faldet med ni pct. til 51,8 mio. kr. Men omfanget af download og streaming betyder, at danskerne i første halvdel af 2013 har købt 74 pct. af deres musik ad digital vej. For et år siden udgjorde det digitale salg "kun" 58 pct.

Indtægterne fra salg af fysiske musikprodukter som f.eks. cd’er er derimod styrtdykket i første halvår med 33 pct. til 46 mio. kr., hvilket kun udgør 26 pct. af det samlede marked.

Henrik Daldorph, der er bestyrelsesformand i IFPI, er glad for, at musikbranchens digitale satsninger og øgede fokus på forbrugerne nu også giver økonomisk pote:

”Vores opgave er ikke at diktere, hvordan forbrugerne skal lytte til musik. Den er at følge med udviklingen og indgå aftaler med tjenester, som forbrugerne opfatter som attraktive og tidssvarende.”

Henrik Daldorph påpeger, at man ikke skal forvente en lignende vækst for hele året, da branchen stadig i år vil være påvirket af en nedgang i julesalget af cd’er:

”Det er jo ikke, fordi alting er blevet lyserødt med et fingerknips. Og når der sker så markante skred i markedet, som der gør lige nu, giver det selvfølgelig også nogle udfordringer. Men vi er godt på vej til at placere begge ben solidt i en spændende og sund digital virkelighed,” siger han.

Dagens Gossip

Dagens TV