Chaufføren smed Signe af bussen midt i et kryds, fordi hendes 3-årige søn græd

Skrevet af Kirstine Petersen

26/04/2015
Signe og hendes søn

Dagens topnyheder

Dem, der har taget en bus i hovedstadsområdet inden for de seneste måneder, har måske set en kampagne, der sætter fokus på dygtige chauffører.

”Stem på den bedste chauffør”, lød ordene, der opfordrede til, at man sendte en sms med rosende ord om føreren af busser så som 5A.

En serviceorienteret chauffør var dog mildest talt ikke, hvad Signe og hendes dreng på tre år mødte, da de var på vej hjem fra Nørreport i København en eftermiddag.

Læs også: Billetløse Fady blev udråbt som gidseltager i københavnsk bus: "Politi-hjælp-politi"

De har travlt, og sønnen græder lidt, eller nærmere brokker sig, fordi han ikke lige får lov til at opføre sig, som han vil. Det irriterer dog chaufføren af bussen så meget, at han henvender sig til moderen.

- Da det næsten er ved at gå over, så siger buschaufføren, at jeg skal give min søn hans sut, så han stopper med at græde. Da jeg så ikke reagerer på hans forespørgsel, siger han, at jeg bare kan stå af, hvis jeg ikke kan få ham til at stoppe. Så åbner chaufføren dørene, fortæller Signe Klit Kavli til Dagens.dk.

Signe kan ikke lide ballade. Da chauffør på linjen 5A beder hende om at stå af, gør hun derfor, hvad han beder om.

- Jeg tænker, at vi hellere må stå af. Selvom det er midt i vejarbejdet på Nørrebrogade – omkring det busstoppested, der hedder 'Nørrebrohallen'. På det tidspunkt er der et hegn, der skiller cykelstien og vejbanen, som vi så bliver nødt til at kravle henover - to mennesker og en klapvogn, uddyber hun

Det er først, da Signe kommer hjem og vender situationen med nogle veninder, at hun kan se, at det ikke er rimeligt. Hun skriver derfor en klage til Movia.

Læs også: Baby om bord: Ung kvinde fødte i københavnsk bus

Chaufføren husker dårligt
Der går mere end de tilladte fjorten dage, før Signe får svar fra busselskabet.

- Da jeg rykker dem, får jeg svar fra Movia om, at de ikke har fået svar fra det busselskab, de har hyret til at føre busserne. Der går yderligere fire uger, før Movia får svar, og svaret er, at buschaufføren ikke kan huske, hvad der er sket, så selskabet kan ikke gøre noget.

Der er videobånd i busserne, men de blive slettet efter ti dage, så selv, hvis selskabet havde overholdt svarfristen på 14 dage, var der en god ”chance” for, at båndene var slettet.

Movia oplyser, at man aldrig må sættes af en bus uden for busstoppestederne og kalder hændelsen en beklagelig episode, som dog ikke kan bakkes op af chaufføren, som ikke husker hændelsen.

Signe er dermed ikke blevet tilbudt en kompensation eller en undskyldning.

Episoden får ikke Signe til at droppe transportformen helt, men den har ikke gjort hendes oplevelse med busser bedre.

- Jeg er i forvejen ikke glad for at tage bussen. Vi er lige flyttet herover, så jeg er ikke så kendt. De første fjorten dage efter hændelsen, sad jeg og tyssede på min søn i bussen, fordi det var en ydmygende oplevelser at blive smidt af sidst. Men nu har Movia oplyst mig om reglerne, så hvis det skulle ske igen, så ved jeg, hvordan jeg skal forholde mig.
 

Følg Dagens Mødre for flere lignende artikler: