Chefen bliver glad, når du laver fejl

Skrevet af Ronja Ryde

02/02/2015
Foto: Colourbox

Dagens topnyheder

Det er veldokumenteret, at chefens magtposition giver ham eller hende et ofte ubegrundet behov for at rette på dit arbejde. Det forklarer trivselsekspert og foredragsholder, Jon Kjær Nielsen, der opfordrer den enkelte medarbejder til at indrette sit arbejde efter denne psykologiske mekanisme.

Mange vil sikkert genkende situationen:

Du har lavet et stykke arbejde, som du har lagt mange kræfter i, og dine kolleger er enige med dig i, at det sidder lige i skabet. Stolt fremlægger du resultatet for din chef, men til din forbløffelse bliver du mødt med en lang liste af ting, som skal ændres, uden at du synes, resultatet bliver det mindste bedre af den grund.

- I psykologien er det dokumenteret, at magt og indflydelse får chefen til at mene, at han eller hun er dygtigere end medarbejderne og derfor har pligt til at udøve indflydelse derefter. Der opstår derfor nemt en konflikt, når en medarbejder afleverer et rigtig stærkt stykke arbejde, men alligevel er nødt til at lægge arm med chefens behov for at sætte sit aftryk, siger Jon Kjær Nielsen, der til dagligt holder foredrag om arbejdsglæde på arbejdspladsen og samtidig har skrevet flere bøger om emnet.

Ramt på nulfejlsmentaliteten

Konflikten mellem medarbejder og chef bliver ifølge Jon Kjær Nielsen forstærket af, at der på mange arbejdspladser hersker en nulfejlsmentalitet blandt medarbejderne.

- Mange medarbejdere har det dominerende karaktertræk, at de er så omhyggelige og velovervejede, at de aldrig kunne finde på at aflevere noget arbejde, som de ikke kan stå fuldstændigt inde for. Når arbejdet er færdigt, er hver en sten vendt, og derfor rammer det så meget desto hårdere, når chefen - indimellem ubegrundet - kritiserer arbejdet, siger Jon Kjær Nielsen.

Involvér chefen tidligt

Jon Kjær Nielsen råder medarbejderen til at gøre sig bevidst om den psykologiske magtmekanisme, så man ikke bliver ramt på selvtilliden, når chefen kræver ændringer, som virker uforståelige. Desuden anbefaler han, at man involverer chefen, før arbejdet er hundrede procent færdigt:

- Ofte vil man som medarbejder slippe for en unødvendig hovedpine, hvis man involverer chefen langt tidligere i forløbet. På den måde undgår man nemlig chefen 'røde streger' til sidst, ligesom man slipper for det stress, der kan være forbundet med altid at skulle aflevere et 'perfekt' stykke arbejde, siger Jon Kjær Nielsen.

Tre råd, der gør chefen glad

1. Involver chefen tidligt i dit arbejde så du går i dialog om opgaveløsningen. På den måde kan du samtidig drage nytte af chefens gode råd undervejs.

2. Væn dig af med tanken om, at dit arbejde skal være helt perfekt. Fremlæg noget næsten færdigt og få input. Ofte bruger man som medarbejder alt for lang tid på de sidste fem procent.

3. Med lidt snilde kan det indimellem være muligt at indlægge oplagte ændringsmuligheder, som fjerner chefens opmærksomhed fra andre dele af arbejdet. Vær dog opmærksom på, at denne tilgang kan betragtes som noget manipulerende.