Chefer er de flittigste gæster i barskabet

En undersøgelse foretaget af sociologer på Københavns Universitet viser, at det er virksomhedernes topchefer, der har det største alkoholforbrug, og at medarbejdere, der gerne vil op i systemet, kan drage stor fordel af at tage med på druktur. Det skriver Jyllands-Posten.

»Rigtigt mange stillinger og muligheder bliver fordelt gennem uformelle netværk på en druktur. Nogen fortæller om en mulighed, og andre samler den op. Man kan lettere bonde og indgå gaverelationer mellem hinanden, når man er påvirket af alkohol,« siger Anton Grau, der har lavet undersøgelsen sammen med Christoph Ellersgaard og Margaretha Järvinen.

Forskerne er også kommet frem til, hvilke drinks der virker karrierefremmende, og hvilke der kan have den modsatte effekt. Mens Mojito, Long Island Iced Tea og Cosmopolitan er de gode valg, vil Bacardi Breezer, rom og cola, irsk kaffe og en »Brandbil« sende et forkert signal, viser undersøgelsen, som også fastslår, at decideret afholdenhed kan koste muligheder.

»Man kan vedligeholde sine bekendtskaber og sit netværk på mange måder - for eksempel også ved at spise sammen eller tage på ture. Men drikkeritualet har større potentiale herhjemme end andre netværksmetoder, og det er rent kulturelt bestemt. I andre lande vil man ryge vandpibe sammen eller invitere hinanden hjem i den private bolig. Men Danmark er virkelig et drukland,« siger Anton Grau.

Dagens Gossip

Dagens TV