Chr. Hansen går efter vækstmarkederne

Vækstmarkederne, ikke mindst i Asien, bliver afgørende for Chr. Hansen.

Det slog ingrediensvirksomhedens nye hollandske topchef, Cees de Jong på en kapitalmarkedsdag afholdt på Hotel Hilton i Katrup Lufthavn.Hvis de vækst- og indtjeningsmål, som Chr. Hansen har præsenteret forud for kapitalmarkedsdagen.Målet er, at Chr. Hansen skal vokset syv til ti pct. årligt, men driftindtjeningen skal blive større end de 27 pct., der ligger på i dag.

"Vi har en fantastisk position i USA og Europa, men vi skal også have fat i den vækst, som vil komme i de kommende år, når den lavere middelklasse på vækstmarkederne føjes én milliard nye forbrugere til," sagde Cees de Jong til analytikere og investorer som indledning på kapitalmarkedsdagen.

Derfor har Cees de Jong valgt at gå fra fire til tre regioner, som selskabet fremover skal satse på. Det betyder, at Mellemøsten bliver intergreret i Europa, og at der i stedet kommer fornyet fokus på vækstmarkederne.

Asien bliver særlig vigtig, hvilket blandt andet illustreres af, at Kina i dag er verdens største yougurt-marked. Samtidig er Indien er nyt vækstmarked inden for mejeriprodukter. Indien er, hvor Kina var for ti år siden. Men Indien vil kun komme til at udgøre en lille del af Chr. Hansen vækst inden for de næste fem år, kunne Knud Vindfeldt, direktør for Kultur og Enzymer hos Chr. Hansen, fortælle.

"Vi har arbejde at gøre i Asien. I Europa, USA og Australien og andre steder, kender folk os, men vi skal sikre, at vi er velpositionerede og et stærkt brand på de asiatiske markeder," sagde Knud Vindfeldt.

Knud Vindfeldt kunne også fortælle, hvordan Chr. Hansen allerede i dag retter sin innovation mod behovene på vækstmarkederne. F.eks. har selskabet har udvikle ingredienser, der sikre, at yougurt kan holde sig længere og under varmere forhold.

Innovation er et andet af de områder, hvor Cees de Jong ønsker ændringer."Jeg er ikke tilfreds med den måde, vi har lave innovation indtil nu. Jeg vil forbedre der," lovede han investorerne.

Det skal blandt andet ske ved at styrke Chr. Hansens teknologiplatformer.Endelig har Cees de Jong skal Chr. Hansen have endnu mere fokus på effektivitet i produktionen, blandt andet ved at øge skalérbarheden i produktionen.

"Lars (Frederiksen, tidl. CEO, red.) sagde til mig, at det lavt hængende frugter var plukket på dette område. Men jeg sagde til ham, at jeg er lidt højere end ham og kan nå lidt længere. Jeg mener, der er mere at komme efter," sagde Cees de Jong.

Endelig slog Cees de Jong fast, at man ikke skal forvente store opkøb af konkurrende virksomheder, højst tilkøb af ny teknologi.Chr. Hansen har heller ikke tænkt sig at gå ud over sine kerneområder.

"Vi bliver heller ikke et fuldt flyvedygtigt medicinalspiller. Det vil jeg ikke. Det er en anden risikoprofil, end den jeg vil have," sagde Cees de Jong.

Dagens Gossip

Dagens TV