CIA erkender at have spioneret mod senatsudvalg

Endnu engang er CIA kommet i mediernes søgelys, efter at det er kommet frem, at den amerikanske efterretningstjeneste har spioneret på et efterretningsudvalg i det amerikanske senat.

Torsdag undskylder og erkender efterretningstjenesten uretmæssigt at have overvåget computere, som udvalget brugte til at efterforske CIA's forhørsmetoder og beskyldninger om hemmelige fængsler for terrormistænkte efter angrebene på USA den 11. september 2001.

Talsmand for CIA Dean Boyd siger i en udtalelse, at man har besluttet, at "nogle CIA-ansatte handlede i strid" med en forståelse mellem bureauet og Senatet.

Senatsudvalget havde til opgave at undersøge visse CIA-officerers forhørsmetoder, der angiveligt inkluderede simuleret druknedød som almindelig praksis, hvilket kritikere beskriver som tortur.

Skandalen omhandler et computerarkiv ved navn RDINet, som CIA oprettede med henblik på at gøre klassificerede dokumenter tilgængelige for efterretningudvalgets medlemmer, der undersøgte anklager om, at bureauet torterede fanger mellem 2002 og 2006.

I marts afviste chefen for CIA, John Brennan, alle beskyldninger om, at bureauet havde spioneret på komitéen ved at sige, at "intet kunne være længere fra sandheden".

Men torsdag erkender CIA, at nogle af bureauets egne ansatte har overtrådt deres myndighed.

Ifølge en talsmand har Brennan informeret udvalget og sagt undskyld til dets formand og næstformand.

Det Hvide Hus ventes at afgive et sammendrag af udvalgets betænkning, inklusiv CIA's og republikanernes svar, til Kongressen i slutningen af denne uge.

Præsident Barack Obama har tidligere udtrykt "fuld tillid" til Brennan, men Obama er kommet i et vanskeligt dilemma.

Brennan, som har været chef for CIA i mere end et år, var tidligere hans terrorrådgiver i Det Hvide Hus og en af hans nærmeste fortrolige.

CIA's kontroversielle afhøringsmetoder blev indført under den tidligere republikanske præsident, George W. Bush, som en konsekvens af terrorangrebet på USA den 11. september 2001, der kostede næsten 3000 mennesker livet.

Programmet er i dag ikke længere i brug.

/ritzau/Reuters

Dagens Gossip

Dagens TV