Clooney afviser afrikansk præsident-kritik

Skrevet af Aller

02/08/2013
Han glæder sig bare over, at al-Bashir åbenbart ved, hvad det vil sige at være Hollywood-stjerne. Præsidenten er ude med riven efter den spionteknologi, Clooney har investeret millioner af dollars i. Formålet er at holde øje med grænsen mellem Nord- og Sydsudan ude fra rummet for at afsløre eksempelvis troppebevægelser og etniske udrensninger. Overvågningen er tydeligvis begyndt at gå al-Bashir på og han angriber Clooney i hårde toner, men uden at gøre indtryk på skuespilleren. »Han går ud og beskylder mig for at spionere og spørger, hvad jeg mon ville sige til at blive fulgt af kameraer overalt. Til det må jeg bare sige »velkommen til mit liv, hr. krigsforbryder«. Jeg synes kun det er rimeligt, at en krigsforbryder får ligeså meget opmærksomhed, som jeg gør«, bemærker Clooney i en samtale med den britiske avis The Guardian og tilføjer, at »det virker helt igennem retfærdigt«. »Ocean’s Eleven«-stjernen fortæller også, at han finansierer overvågningsprojektet med de mange millioner dollars, han tjener på at lave TV-reklamer uden for USA. Clooney er blandt andet varemærkeambassadør for Nestlé og inddrager også sin kamp for Sudans hårdt prøvede civilbefolkning i dette arbejde. Senest var den Oscar-belønnede skuespiller og instruktør aktiv i forbindelse med en samhandelsaftale, der skal hjælpe kaffefarmerne i Sydsudan.

Dagens topnyheder