Cocktailtrend giver gevinst til spritfirma

Martini, Mojito og Margarita. I de nordiske lande bliver der shaket og serveret flere cocktails end før.

Det danske spiritusfirma Hans Just flyder med på cocktailbølgen og er siden 2008 vokset med cirka en halv mia. kroner. Og i dag, når årsregnskabet bliver præsenteret, rammer den 146-årige virksomhed for første gang en milliard kr. i omsætning. Det skriver Børsen.

»I hele norden er der comeback til cocktails, og vi oplever, at forbrugerne synes, det er sjovere at drikke cocktails i dag end for bare få år siden. Der er kommet mere gang i salget af cocktails på barerne. Det er en klar trend, og den kan vi tydeligt mærke,« siger Thomas Just Karberg, der er administrerende direktør i Hans Just Group, til Børsen.

Sammen med hans storebror Peter Just Karberg varetager de virksomheden og repræsenterer femte generation. Hans Just Group har en række spiritusagenturer i Danmark og resten af Norden. Blandt andet sidder de på den irske whisky Tullamore Dew og Jägermeister. Og især Jägermeister gør comeback på markedet i hele Norden.

Men det er ikke danskerne, der skyller flest cocktails ned. Her er markedet stadig temmelig presset. Den største del af væksten kommer fra Norge og Sverige, hvor cocktailtrenden har sat sig mere fast.

Det familieejede firma forventer ikke, at væksten vil fortsætte i samme tempo.

»Vi har haft en fantastisk udvikling de sidste fem år, men vi kan også godt mærke, at markedet trods alt er presset,« siger Thomas Just Karberg til Børsen.

 

 

 

Dagens Gossip