Coloplast fastholder forventninger

Driftsresultatet steg med 14 procent til 2,7 milliarder kroner. Det svarer til en overskudsgrad på 31 procent - to procentpoint bedre end i samme periode sidste år og præcis som forventet i markedet.

»Jeg er meget tilfreds med det regnskab, vi præsenterer i dag. Der er vækst i alle forretningsområder og i alle regioner, og resultatet understøtter ambitionen om at øge selskabets vækst,« siger Coloplasts administrerende direktør Lars Rasmussen i selskabsmeddelelsen.

På forhånd har der været spænding omkring forretningsområdet sårpleje, hvor konkurrenten Smith&Nephew har oplevet så godt som stilstand, men her kommer der mere positive meldinger fra Coloplast.»Den fortsat positive udvikling i sårpleje kan tilskrives høj vækst i Kina, Grækenland, USA og Brasilien, der mere end opvejer den fortsat negative vækst i Europa,« skriver selskabet.

Sårplejedivisionen omsætter for 403 millioner kroner og præsterer dermed en organisk vækst på syv procent.

Det største forretningsområde, Stomi, vokser otte procent til en samlet omsætning på 1,2 milliarder kroner, mens kontinens-divisionen omsætter for en milliard kroner - en stigning på fem procent.

Det mindste forretningsområde Urologi leverer den stærkeste omsætningsvækst på 10 procent til 288 millioner kroner. Coloplast fremhæver især salget af produktet Restorelle til behandling af nedsunket underliv, som steg i et ellers faldende marked.

Der forventes fortsat en organisk omsætningsvækst på mellem seks og syv procent for hele året, samt en salgsvækst på 5-6 procent målt i danske kroner.

Dagens Gossip