Coloplast køber sig fred for 21 millioner kroner

Det danske medicoselskab Coloplast har lagt 21 millioner kroner på bordet til det amerikanske justitsministerium i en sag om mistænkt brud på markedsføringsloven.

Coloplast mener ikke, at selskabet har gjort noget galt, men et forlig er ifølge selskabet billigere og hurtigere end at køre sagen igennem det notorisk omkostningstunge og langsommelige amerikanske retssystem.

Selskabet, der gør sig inden for ting som sårpleje og stomiposer, var mistænkt for at have givet ulovlige incitamenter til de selskaber, der sælger til patienter i USA.

- Myndighederne har undersøgt noget, der ligner fem milliarder dollar omsætning, og har fundet for omkring en million dollar, der kunne være problematisk, siger administrerende direktør hos Coloplast Lars Rasmussen og fortsætter:

- Vi er uenige, men i det amerikanske retssystem er de 21 millioner kroner, som forliget koster, ikke mange penge. Det er dyrere at føre en retssag end at indgå et forlig, så det har vi gjort.

Med forliget er sagen endegyldigt lagt bag Coloplast, hvilket glæder direktøren, da usikkerheden om, hvad der egentligt er lovligt og ulovligt, har holdt selskabet fra at føre kampagner i det meste af 2015.

Sagen om potentiel ulovlig markedsføring er en lille myg i forhold til de amerikanske retssager, der har fyldt de seneste år for det danske selskab.

Et massesøgsmål grundet problemer med et produkt brugt mod komplikationer med nedsunket underliv hos kvinder har fået Coloplast til at hensætte samlet 4,5 milliarder kroner til erstatninger.

- Det er en helt anden størrelse end denne her sag. Der er anlagt omkring 140.000 sager mod industrien og omkring 7000 relaterer sig til os. Vi har indgået en række forlig, og det ser ud til, at vi har set det værste, siger Lars Rasmussen.

/ritzau/

Dagens Gossip

Dagens TV