Concordia Forsikring Riwal har kurs mod kollaps

Det veletablerede danske cykelhold Concordia Forsikring Riwal åbnede sæsonen med rød løber, pindemadder og ambitionen om at blive Skandinaviens bedste cykelhold.

I dag har holdet sat kurs mod økonomisk og organisatorisk kollaps, og om blot tre uger spænder rytterne cykelskoene i Silkeborg til start i Post Danmark Rundt. Concordia Forsikring Riwal fik i juni et wildcard til Danmarks største cykelløb, men hjulene kører trægt hos det danske cykelhold.

»Vi har aldrig fået de ting, som skal til for at drive et cykelhold. Nogle af producenterne fortæller mig, at holdet ikke betaler til tiden,« siger Preben Svenningsen, der indtil juni i år var sportsdirektør hos Concordia-Riwal.

Dårlig forklaring

Han beretter om flere eksempler på de dårlige forhold hos Concordia-Riwal.

»Vi har stået ude til cykelløb og manglet hjul, så rytterne måtte køre på deres træningshjul. Vi havde heller ikke materialet til DM (i linjeløb 23. juni, red.). Vi stillede til start med en totalt skrabet opsætning. Holdets bestyrelse sagde hele tiden, at der var bestilt hjul, men de kom aldrig. Jeg har selv lånt noget privat materiale ud til holdet, som jeg ikke har fået tilbage endnu. Og dagen før DM solgte de nogle af cyklerne. Så ti minutter efter, rytterne var kommet i mål, flåede de cyklerne ud af mekanikernes hænder,« siger Preben Svenningsen.

Hovedsponsoren Concordia Forsikring trækker sig ved udgangen af denne sæson, og man har endnu ikke en afløser på plads. Flere kilder fortæller til Berlingske, at ansatte har oplevet ikke at få deres løn til tiden, ligesom private udlæg ikke er blevet refunderet.Allan Johansen var ledende sportsdirektør på holdet indtil sidst i juni, hvor samarbejdet stoppede. Den tidligere CSC-rytter havde ellers professionaliseret forholdene på Concordia-Riwal, men blev sagt op samme aften, som holdet annoncerede, at det havde fået det livsvigtige wildcard til Post Danmark Rundt. Officielt hed det sig, at man var uenig om, hvordan holdet skulle nå sine sportslige mål. Men Johansen blev fyret, da han begyndte at stille for mange spørgsmål til holdets skrantende økonomi, mener tidligere sportsdirektør på holdet, Brian Petersen.

»Det var en lidt dårlig forklaring, de kom med. Den er bare pakket lidt bedre ind,« siger han.

Selv er Allan Johansen ked af sit farvel til holdet.

»Det er brandærgerligt, for det går jo ud over rytterne. De er taberne i det her spil,« siger Allan Johansen.

Samtidig med Johansen forlod de to førnævnte sportsdirektører, Preben Svenningsen og Brian Petersen, Concordia-Riwal kort efter beskeden om startpladsen til Post Danmark Rundt, som direktør Steffen Kromann tidligere har betegnet som »holdets Tour de France«.

I stedet bliver det den tidligere rytter, 25-årige Christian Ranneries, der skal styre tropperne til løbet sammen med de erfarne ryttere, Martin Mortensen og Kasper Klostergaard, som altså skal navigere og dirigere deres holdkammerater fra cyklerne.

»Pisseærgerligt«

Holdets stjernerytter, Martin Mortensen, med fortid hos det daværende luxembourgske storhold Leopard-Trek og det hollandske WorldTour-hold Vacansoleil-DCM er ærgerlig over, at hans mentor, Allan Johansen, blev fyret, og at setuppet til Post Danmark Rundt bliver i en skrabet version.

Men han er indstillet på at agere ledende skikkelse til Post Danmark Rundt sammen med rutinerede Kasper Klostergaard.

»Det er andet år i streg, at de fyrer sportssektoren. Sidste år skete det en lille uge før Post Danmark Rundt. Det er pisseærgerligt, og jeg har da en vis bitterhed over, at Allan ikke er der. Men Kasper og jeg tager fat i hinanden og gør det, som vi er gode til, og det er at køre på cykel. Det vigtigste er, at der er personale til stede, som har været der hele året rundt,« siger Martin Mortensen.

Direktøren for det hele hedder Steffen Kromann. Hans bror, Claus Kromann, er skandinavisk direktør for liftudlejningsfirmaet Riwal, der i begyndelsen af 2013 tegnede et navnesponsorat hos Concordia Forsikring og tilføjede Riwal i enden.

Concordia-Riwal bragede i marts i år ind på scenen med den erklærede ambition at blive Skandinaviens bedste cykelhold.

Godt fire måneder senere er kritikken af Steffen Kromann massiv. Tidligere ansatte refererer til Kromann som »en Stein Bagger i cykeltøj«, »der ikke har forstand på cykling og blot lukker varm luft ud«.

Preben Svenningsen, der i juni gik af som sportsdirektør hos holdet, mener ikke, at Steffen Kromann har den nødvendige forståelse for, hvad det vil sige at drive et professionelt cykelhold.

»De præsenterede sig flot i begyndelsen, og alle stolede på dem. Men de er en flok pladespillere og amatører. De ville bare lave erhvervsnetværk og events. For dem er de største løb i Danmark sponsorevents, mere end de er cykelløb. Det er et tydeligt tegn på, at de ikke har begreb om, hvad det vil sige at drive et cykelhold. Måske er det en legeplads for dem, men for nogle ryttere er det et indtægtsgrundlag. De skal forsørge en familie,« siger Preben Svenningsen.

Direktøren afviser

Steffen Kromann afviser over for Berlingske, at der skulle være økonomiske problemer på cykelholdet.

»Fra sæsonstart blev der lagt et budget – et budget som vi agter at overholde. Derfor er holdets økonomiske situation ok,« skriver han i en mail til Berlingske.

»Alle ansatte har fået deres løn til tiden. Udlæg bliver refunderet, så snart originale kvitteringer samt dertilhørende skema er udfyldt korrekt.«

Han afviser også, at Allan Johansen blev fyret, fordi han stillede spørgsmål til holdets økonomi, ligesom han siger, at materialet på holdet er »tip-top«. Steffen Kromann er dog enig i, at sponsorpleje fylder meget i hans daglige arbejde.

»Selvfølgelig er vi meget opmærksomme på vores sponsorer. Sponsorerne køber både branding, men absolut også netværksdannelse. Det er korrekt, at jeg har fokuseret meget på den del, hvilket er naturligt, idet vi har en sportslig ledelse til at drive den del af holdet,« skriver Kromann.

Dagens Gossip