Coop Bank får kritik for kundekapring

Både forbrugerombudsmanden og Finanstilsynet bliver nu bedt om at kigge dagligvaregiganten Coops metoder efter i sømmene. Det er Entercard Danmark, som her til morgen oplyser, at de har klaget over Coop.

EnterCard Danmark mener, at Coop Bank med sine e-mails til EnterCards 100.000 kunder og misvisende information på sin hjemmeside handler i strid med markedsføringsloven og reglerne om god praksis i lov om finansiel virksomhed, den såkaldte »God skik-bekendtgørelse«, hedder det i en pressemeddelelse fra EnterCard.

EnterCard har gennem længere tid forsøgt at løse uoverensstemmelserne med Coop men ser sig nu nødsaget til at tage retlige skridt for at beskytte sine kunder, oplyser selskabet.

Coop og EnterCard har siden 2006 haft et samarbejde, således at EnterCard har været udsteder af kreditkort til Coop Plus medlemmer. Aftalen mellem Coop og EnterCard udløber 29. juni 2013.

»Alle vores kunder har en skriftlig aftale med EnterCard Danmark. Det er os, der har foretaget kreditvurderingerne, udgivet og administreret Coop Plus MasterCard og finansieret vores kunders kredit. At Coop vælger at starte en bank uden reelt at være klar til det skal ikke gå ud over vores kunder,« udtaler EnterCard Danmarks administrerende direktør Lene Groth.

Coop er langt fra begejstret over EnterCards nye juridiske træk.

»Vi mener ikke, at der er nogen grund til at tage øget dialog med Entercard. Vi mener, at vi overholder lovgivningen, og det vil vi blive ved med,« siger Allan Nørholm, der er topchef i Coop Bank, til Berlingske Business.

»Mener Forbrugerombudsmanden noget andet, så må vi tage en dialog med ham om det,« siger Allan Nørholm, der straks retter et angreb tilbage mod EnterCard:

»Vi mener, at de på nogle områder har været på kant med lovgivningen,« siger Nørholm og tilføjer:

»Vi vurderer, at det nok vil være i strid med betalingstjenestelovens paragraf 60, at man bebuder, at man uopfordret vil udsende nye kreditkort, som EnterCard har gjort,« siger han.

Kampen om de 100.000 kunder blev allerede i maj beskrevet i Berlingske Business.

Dagens Gossip