Coop lancerer eget velfærdsmærke i protest mod svinemærke

Skrevet af admin

10/05/2016

Mest læste i dag

Coop lancerer nu sit eget velfærdsmærke, der ifølge virksomheden skal sætte en høj standard for dyrevelfærd.

- Formålet er at skabe et mærke, som, vi mener, det burde være, når man tænker på, hvordan man bør mærke kriterierne for dyrevelfærd i Danmark, siger koncerndirektør i Coop Jens Visholm.

Etableringen af velfærdsmærket sker samtidig i protest mod det nye statslige svinemærke, som miljø- og fødevareminister Esben Lunde Larsen præsenterede tidligere tirsdag.

I Coop er man enig med ministeren i, at det er en god idé at få en mærkningsordning, der fremmer dyrevelfærd. Men det, der er blevet fremlagt, er alt for svagt, mener Jens Visholm.

- Det giver ikke mere reel velfærd for dyrene, og konsekvensen bliver desværre, at forbrugerne føres bag lyset, siger han.

Det statslige svinemærke, der har tre niveauer fra en til tre stjerner, hvor tre er bedst, har mødt kritik fra blandt andre Coop, Dyrenes Beskyttelse og Forbrugerrådet Tænk.

- Minimumkravene til de et- og to stjernede produkter er simpelthen for lave. Man burde opgradere og nøjes med at give en enkelt stjerne til de produkter, som man nu vil give to stjerner, siger Camilla Udsen, der er seniorrådgiver i fødevarepolitik i Forbrugerrådet Tænk.

Ifølge koncerndirektør Jens Visholm havde Coop helst været med i en fælles ordning.

- Men når ministeren ensidigt vælger at lytte til industrien, og sidder forbrugerne, dyrene og toneangivende ngo'er overhørig, så er vi nødt til at reagere, som vi gør, siger han.

Coop er i øjeblikket i dialog med en række ngo'er, som kan hjælpe virksomheden med at definere de nærmere kriterier for ordningen.

- Vores mærke kommer ikke til at anprise det, der er meget tæt på standardproduktion i dag. Der skal simpelthen være reelt mere dyrevelfærd, før man kan gøre sig fortjent til en velfærdsmærkning, siger Jens Visholm.

- Derudover vil vi adskille de store produktionsforskelle, der er på blandt andet frilandskød og økologisk kød, ligesom vores ordning vil omfatte forarbejdet kød og i øvrigt tænke på tværs af forskellige kødtyper og ikke kun svinekød, siger han.

De første varer med det nye mærke ventes ifølge Coop at være i butikkerne fra slutningen af 2016.

/ritzau/