Coop sænker prisen på nye mærker

Supermarkedskæden Coop hugger toppen af prisen på tøjet fra Jackpot og Cottonfield, når den fra årsskiftet begynder at sælge de to mærker.

Præcis hvor meget billigere landets 80 Kvickly-butikker vil sælge topper, bukser og bluser fra de to nyerhvervede brands, vil direktør for Coops Noonfood Jan Adolfsen ikke afsløre. Men forventningen er, at de to nye mærker skal bidrage med en trecifret millionomsætning for Coop-koncernen. Ikke mindst på grund af det store maskineri bag Coop.

»Jeg tror på et betydeligt salg, der vil komme relativt hurtigt, fordi vi kan fortælle det på mange måder og introducere mærkerne så markant,« siger han og henviser til kædens mange medlemmer, tilbudsaviser og generelle markedsføringskanaler.

Hvad Coop har betalt for at overtage de to mærker fra IC Companys er en forretningshemmelighed. De eksisterende butikker bliver afviklet i år, mens mærkerne vil leve videre i såkaldte shop in shops i Kvickly-butikkerne. Her vil ikke være noget personale, der hjælper kunderne med at finde rundt i produkterne, og det er en af grundene til, at priserne bliver sat ned på Jackpot- og Cottonfield-produkterne, siger Jan Adolfsen:

»Når man hjælper sig selv mere, skal man belønnes med lavere priser,« siger Coop-direktøren.

Farvel til gamle kunder

Jan Adolfsen fortæller samtidig, at de fremtidige Jackpot- og Cottonfield-produkter ikke skal kræve de store overvejelser hos kunderne, og derfor satser kæden på varer som toppe frem for frakker. Og selv om Kvicklys egne lavprismærker fortsat vil være i butikkerne, venter direktøren, at flere kunder vil foretrække tøjet fra de to nye mærker fremover.

Han frygter dog ikke, at prisdumpingen vil ødelægge mærkernes ry - selv om at han medgiver, at det altid indeholder en risiko at ændre ved priserne.

»Det er da klart, at vi vil sige farvel til nogle eksisterende kunder, men vi venter også at få nye i stedet. For os er det vigtigt at kunne tilbyde kunderne kvalitet på en let og tilgængelig måde. Vi tror på potentialet i at bringe gode danske brands ud til mange kunder,« siger Jan Adolfsen.

Med satsningen på to af IC Companys markante mærker og oprettelsen af en Coop Bank, er det svært at få øje på grænsen for, hvad en dagligvarebutik efterhånden kan byde på.

»Jeg tror ikke, at vi har set sidste gode tiltag endnu,« siger den hemmelighedsfulde direktør.

 

 

 

Dagens Gossip