Coop trækker pop-op-is med alkohol tilbage fra hylderne

De ligner de almindelige sodavandsis i pop-op form, der sælges til børn og varmeplagede sjæle i de danske sommermåneder.

Men et lille "5 procent" mærkat i bunden af isen afslører, at man får mere end sukkervand med i købet.

Isen med navnet N1ce indeholder fem procent alkohol og blev lanceret i Sverige sidste år. Den står i disse dage til at skulle stå distancen på det danske marked.

Men allerede inden lanceringen er kommet rigtigt i gang, bliver isen trukket tilbage fra hylderne i supermarkedskæden Coop.

- Vi vil principielt ikke sælge ting med alkohol, der kan forveksles med slik til børn.

- Men jeg har lige hørt om en butik, hvor leverandøren har solgt det ind direkte til butikken uden om Coop. Der vil vi fjerne isene og bede leverandøren komme og hente isene med det samme, siger Jens Juul Nielsen, informationsdirektør i Coop.

Det er butikken Mad Cooperativet, der er et supermarked i forbindelse med Københavns Hovedbanegård, som har haft de festlige is med smag af mojito, margarita og daiquiri på hylderne.

Men nu stopper isfesten altså i Coops butikker.

Stifteren af ismærket er Mikael Drane, der har lanceret produktet sammen med dj-duoen Axwell & Ingrosso, der er kendt fra gruppen Swedish House Mafia.

Til avisen Metroxpress siger Mikael Drane, at isen er solgt til flere danske festivaler, Bakken og i et par danske butikker.

Men nu er der altså én butik mindre, som man fremover kan finde isene i.

Til avisen fortæller Mikael Drane også, at isen bliver solgt efter en EU-regel, der tillader op til fem procent alkohol i fødevarer.

Men producenten har bedt de danske butikker om at følge den danske 16-års-regel, når de sælger isene.

/ritzau/

Dagens Gossip