Coop under angreb: Jeres ost er sexistisk

Skrevet af Ninna Andreasen

20/04/2016

Dagens topnyheder

- Kære Coop. Jeg ved godt det lyder som en beskeden ting, men har I overvejet at lade være med at markedsføre jeres oste med åbenlyse kønsstereotyper?

Sådan indleder Facebook-siden “Mandehad” et opslag på supermarkedsgigantens Coops Facebook-side.

Anledningen er, at Coop har lanceret to oste, som henvender sig henholdsvis til mænd og kvinder. Den ene ost bærer navnet “Frederikke”, mens den anden hedder “Frederik”.

Det er ikke så meget navnene, der bliver diskuteret, men mere, at de dels bærer “kønsstereotype farver” - og derudover bliver tillagt traditionelt maskuline og feminine træk. 

- Jeg tænker ikke så meget på farvevalget med de såkaldte røde piger og blå drenge, der godt nok også kan være problematisk, men mere det faktum at Frederikke er den milde [bløde] ost, mens Frederik er den mellemlagrede [kraftige] ost, lyder det i opslaget.

Under opslaget svarer Coop.

- Hej Mandehad. Tak for jeres input som jeg lader gå videre til de ansvarlige. Jeg kan med det samme forsikre om, at det bestemt ikke er intentionen at kode nogle menneskers opfattelse af køn. Det er også første gang, vi oplever det input, men det vil vi da have med i overvejelserne fremover, lyder det.

Det har fået en række Facebook-brugere op i det røde felt.

- Coop Danmark. Der er spild af jeres tid at give opmærksomhed til en troll-side som denne. Brug jeres tid på noget mere fornuftigt og nyttigt. Det kunne f.eks. være at hente kaffe til en kollega, lyder det fra Simon Christensen.

Også Patrick Juul Deikmann giver sit besyv med:

Læs også: Mænds skæg afslører deres forhold til kvinder 

- Nu du er i gang med ostehøvlen. Kan du så ikke lige tage et smut forbi Netto og brokke dig på vegne af diskrimination? De har 2 oste hvor den ene hedder Anna og den anden Gertrud. Det er jo forrykt at undlade det ene køn fuldstændig.

Hvem der står bag Facebook-siden “Mandehad”, er uklart. I beskrivelsen af siden står der, at den er en “Officiel side for en kommende kønsantologi om mænd, maskulinitet, identitet og patriarkat”. 

Se hele opslaget og kommentartråden nedenunder.

Kære Coop. Jeg ved godt det lyder som en beskeden ting, men har I overvejet at lade være med at markedsføre jeres oste...

Posted by Mandehad on Sunday, April 17, 2016

Følg Dagens Kvinder for flere lignende artikler: