Cyklister bruger gaden som skraldespand

Reparationen af den gamle cykel bliver alt for dyr, så cykelhandleren får den til skrot. Eller du lader bare cyklen stå og samle støv et eller andet sted.

Hvad mange ikke ved er, at når cyklen har udtjent sin pligt eller er lænset for alt, hvad der kan bruges, ender den tilbage på fortovet.

I København må kommunen hvert år bruge ressourcer på at samle 6.000 efterladte cykler sammen og sende dem til skrot. I landets næststørste by, Aarhus, samles der hvert år mellem 1.000 og 1.500 efterladte cykler sammen.

Mange efterlader cyklen, når den er ved at være udtjent eller fordi der alligevel skal købes en ny.

- Vi ser, at mange cykler efterlades, når det alligevel er billige cykler fra supermarkedet. Ofte er det cykler, der sagtens kan bruges, men folk efterlader den bare og køber ny, siger Pablo Celis, der er konsulent for Aarhus Cykelby, til Newspaq.

Han fortæller, at kommunen bruger meget tid på at rydde op efter folks tohjulede efterladenskaber.

- I Aarhus har vi et hold på fem ansatte, der tre gange om ugen i fire timer samler cykler sammen, så der er plads til at andre kan parkere deres cykler, lyder det fra Pablo Celis.

I hovedstaden er det dog ikke kun almindelige mennesker, som er trætte af cyklen, der smider den udtjente jernhest på gader og stræder.

Rigtigt mange cykelhandlere smider nemlig cyklerner tilbage på gaden - for så tager kommunen dem, og cykelhandlere slipper kvit og frit af med det gamle jernskrammel.

- Vi ser jo en del cykler i cykelstativer rundt omkring, hvor der hverken er hjul på eller noget. Og de kommer jo ikke op af jorden, siger Rolf Mørch fra Center for Renhold i Københavns Kommune til Newspaq.

Ifølge ham er det ren dovenskab, at cykelhandlerne smider cyklerne tilbage på gaden. Og desværre er de ikke de eneste, der tænker på den måde, siger han.

- Det er jo nemmere at smide det ud i cykelstativerne, så kommer kommunen nok på et tidspunkt og fjerner det. Desværre er det sådan, at der også er nogen gårdmænd, der gør det, selvom de jo skulle afskaffe det sammen med storskrald.

I Aarhus oplever man hver sommer ekstra travlhed med at rydde brugte cykler af gaden.

- Når et hold studerende er færdige på universitetet, kan vi sagtens mærke, at der er mere travlt. Mange tager nemlig ikke deres cykel med, men lader den bare stå, forklarer Pablo Celis.

Man har i Aarhus gang forskellige projekter for at komme det store ressourcespil til livs. Nogle cykler gøres køreklare igen og sendes til Ghana, andre er så velholdte, at de sælges på politiauktion. Cykler, der er helt ødelagt sendes til skrot.

 

Dagens Gossip