Dårlig netdækning hæmmer pendleres arbejde i togene

Tusinder af lønmodtagere hopper hver dag på toget for at pendle til jobbet. Og cirka halvdelen af dem bruger tiden til at arbejde undervejs.

Men pendlernes arbejdsindsats hæmmes af dårlige forbindelser.

Det viser en analyse og rundspørge, som Dansk Erhverv, Djøf, DSB og Ingeniørforeningen står bag, skriver DR Nyheder.

- Jo mere vi kan få ind af det her, jo mere fleksibilitet kan danskerne få i deres arbejdsliv, og jo mere produktivitet kan vi fra erhvervslivet få ind, så der er nogle lavthængende frugter at plukke, siger chefkonsulent Jesper Højte Stenbæk fra Dansk Erhverv til dr.dk.

Men det hele kører dog ikke på skinner for DSB.

Halvdelen af de adspurgte togpendlere mener, at arbejdsvilkårene er dårlige, og at mangel på netforbindelse er det største problem. Og DSB er enig.

- Vi gør helt konkret det, at vi i samarbejde med teleindustrien prøver at finde en løsning.

- Det er klart, at teleindustrien skal levere en løsning, der gør, at der er dækning og kapacitet, siger trafikinformationschef i DSB, Tony Bispeskov.

I Dansk Erhverv mener markedsdirektør Søren Friis Larsen imidlertid, at det er for nemt af DSB at fraskrive sig ansvaret på den måde.

- Tog er mobilhuller på skinner. Det kan rent teknisk ikke lade sig gøre for signalet at trænge igennem.

- Derfor er der brug for, at togene udstyres med signalforstærkere, og det er en billig omgang, hvis man bare sender aben videre til teleselskaberne, for det er jo DSB's tog og DSB's ansvar, siger Søren Friis Larsen til Ritzau.

Ud over de ustabile netforbindelser mener 46 procent af pendlerne i undersøgelsen, at der er for få siddepladser i toget.

Selv om DSB ifølge Tony Bispeskov hele tiden forsøger at tilpasse antal af tog og vogne til antallet af rejsende, så råder han de passagerer, som alligevel oplever problemer, til at tage en lidt tidligere eller lidt senere afgang.

Så vil der ofte være siddepladser nok, siger han.

/ritzau/

Dagens Gossip