Danmark er tæt på EU-retssag om udenlandsk fragtkørsel

Danmark får nu en sidste chance for at ændre de danske regler, der begrænser udenlandske lastbilchaufførers kørsel og arbejde i Danmark.

EU-Kommissionen oplyser torsdag, at den har sendt en såkaldt begrundet udtalelse, hvor Danmark får to måneder til at rette ind - ellers går sagen videre til EU-Domstolen.

Det er reglerne om såkaldt cabotagekørsel, hvor udenlandske chauffører kører varer rundt i Danmark, striden handler om.

EU-Kommissionen mener, at udenlandske chauffører ifølge EU-reglerne har ret til at køre rundt i Danmark og både fylde varer på og læsse varer af deres lastbiler på samme tur.

Men ifølge de danske regler vil det pludselig tælle som to ture, hvis chaufføren både læsser af og fylder på, mens han holder ude ved en virksomhed.

På den måde rammer lastbilen hurtigt det loft på tre cabotageture inden for syv dage, som EU-reglerne giver udenlandske chauffører og vognmænd ret til i et medlemsland.

- Efter EU-Kommissionens mening er denne yderligere restriktion ikke berettiget, hedder det i en pressemeddelelse.

Desuden udsteder Danmark bøder på op til 35.000 kroner for brud på reglerne for cabotagekørsel.

- EU-Kommissionen mener, at dette bødeniveau er ude af proportion i forhold til en overtrædelse af reglerne, hedder det videre i pressemeddelelsen.

I juli sidste år sendte EU-Kommissionen en såkaldt åbningsskrivelse til Danmark, hvilket er første skridt hen imod en retssag ved EU-Domstolen - og nu er næste skridt taget.

- Danmark har to måneder til at informere kommissionen om tiltag, der er taget, for at sikre fuld overholdelse af EU-lovgivningen. Ellers kan kommissionen beslutte at henvise Danmark til EU-Domstolen, hedder det i pressemeddelelsen.

Da Danmark sidste år modtog den første trussel om en retssag, sagde daværende transportminister Magnus Heunicke (S), at regeringen ikke er bange for at tage en retssag ved EU-Domstolen.

På et transportministermøde i oktober sidste år foreslog Heunicke derefter, at der indføres klarere EU-regler for at forhindre, hvad han kaldte "social dumping" på de danske veje med lavtlønnede udenlandske chauffører.

/ritzau/

Dagens Gossip