Danmark skal i retten for mangel på lov om togsikkerhed

Skrevet af admin

26/02/2015

Mest læste i dag

Danmark har haft årevis til at få implementeret hele EU's direktiv om sikkerhed på jernbaner. Men på trods af flere henvendelser fra EU-Kommissionen er det endnu ikke sket.

Derfor har kommissionen torsdag valgt at rejse sag mod Danmark ved EU-Domstolen.

Direktivet, som det hele handler om, skal overordnet sikre sikkerheden på jernbanerne og forbedre adgang til tog- og transportmarkedet.

Mere konkret er stridspunktet for Danmark det afsnit i lovgivningen, som handler om undersøgelse og uafhængighed af det undersøgende organ.

Altså, hvem der står for undersøgelser af eventuelle sikkerhedsbrister, som i Danmarks tilfælde er Havarikommissionen.

Deadline for indførelse af loven var tilbage i april 2006.

Men der har altså været mangler i Danmarks lovgivning. Kommissionen gjorde første gang i februar 2013 den danske regering opmærksom på, at den danske lovgivning ikke stemte overens med den europæiske.

Det var en såkaldt åbningsskrivelse. Dengang skrev kommissionen blandt andet, at det i lovteksten ikke er helt klart, at Danmarks undersøgende organ - Havarikommissionen - er uafhængig.

En åbningsskrivelse er første skridt, inden EU-Kommissionen trækker et medlemsland i retten. Andet skridt er en begrundet udtalelse. Sådan en kom kommissionen med i januar sidste år.

Men i løbet af de sidste 12 måneder er der altså ikke blevet lavet de nødvendige ændringer, så dansk lov lever op til den europæiske, mener kommissionen, som derfor nu trækker Danmark i retten.

Det har til gengæld været "den danske regerings vurdering, at direktivets regler allerede er gennemført", skriver Transportministeriet i en skriftlig kommentar til Ritzau.

Efter kritikken sidste år vil den danske regering forsøge at gøre jernbaneloven så at sige så klar i mælet, at "der ikke er tvivl om, hvad Havarikommissionen har ret til".

- Disse tydeliggørelser fremgår af forslag til ny jernbanelov, der ventes fremsat i Folketinget i den 11. marts 2015, slutter Transportministeriet.

/ritzau/