Danmarkspremiere på den nye Peugeot 308

Det eneste den nye løve har til fælles med sin forgænger, er navnet – alt andet fra inderst til yderst er helt nyt. Det er en modig, intuitiv og moderne hatchback i et rent og elegant design, som skal generobre mellemklassen og positioneres som et stærkt og anderledes alternativ.

Prisen starter ved 199.990 kroner for en 308 Acces 1.2 VTi 82 hk, skriver Peugeot i en pressemeddelelse.

Når less is more

Den nye Peugeot 308 har alle de vigtigste egenskaber, som efterspørges i mellemklassen. Den er kompakt med en længde på 4,25 m og enhøjde på 1,46 m, den er rummelig og har en bagagerumsvolumen på 470 liter under hattehylden. Men 308 er meget mere end det og er tænkt som et stærkt og anderledes alternativ.

Farligt: Mange bilister glemmer baglygterne i vintermørket

Peugeots i-cockpit tilbyder en helt ny køreoplevelse. Alt er designet til at give føreren en sanselig og intuitiv betjening: Et kompakt rat, som forstærker oplevelsen af dynamik, head-up instrumentering, så man kan læse oplysningerne uden at tage øjnene fra vejen, en høj midterkonsol og en stor 9,7” touch skærm.

Touch skærmen samler forskellige kommandoer for at sikre optimal brugervenlighed, hvilket har givet designerne mulighed for at skabe et meget rent instrumentbord med kun få knapper: Renhed møder teknologi.

I køreoplevelsens tjeneste

Køreoplevelsen forstærkes af det lille rat og trækker på Peugeots mangeårige ekspertise, når det gælder vejgreb og opsætning af undervogn, der er optimeret med kvaliteterne ved den nye EMP2 platform.

Den nye platform indeholder den allernyeste teknologi med 116 patenter og bidrager til bilens dynamiske kvaliteter, men også til komfort og det betydelige vægttab på 140 kg.

Prisnedsættelse: Suzuki Alto er Danmarks billigste mikrobil

Et resultat af dette er blandt andet en væsentlig reduktion af CO2-udledning, hvilket betyder, at den nye 308 bliver referencemodel i sin klasse med en CO2-udledning ned til 82g/km.

Kvalitet, som ses og mærkes

Den nye Peugeot 308 er selve virkeliggørelsen af mærkets premium-strategi. Fra den allerførste design-briefing har kernen i projektet været at nå det højeste kvalitetsniveau. Ifølge direktør for Automobiles Peugeot, Maxime Picat, er den nye 308 den bedste bil, Peugeot har produceret i 30 år. Bag disse ord ligger en minutiøs kvalitetssikring og indførelsen af helt nye kvalitetsstandarder.

Inden lanceringen er der gennemført 4 mio. testkilometer bestående af både 650.000 kilometer udholdenhedstest og 360.000 kilometer test, som simulerede reel kundebrug.

Galleri: Seks uhyre sjældne biler til salg i Danmark

Den endelige godkendelse bestod af 200 produktionsbiler, 1000 testkørere og 2,5 miliioner testkilometer ”in real life”. Herudover gennemgår hver eneste 308 1.800 tjek, inden den ruller ud af samlebåndet.

Ny Peugeot 308 på det danske marked

308 introduceres med fem effektive benzin- og HDi motorer, der sammen med den optimerede aerodynamik sikrer lavt brændstofforbrug og en CO2-udledning fra 93 g/km.

I foråret 2014 introduceres nye teknologier, heriblandt en ny 3-cylindret turbo benzinmotor (1.2 liter e-THP) og ikke mindst de kommende BlueHDi-versioner, som gør sig bemærket med en CO2-udledning på kun 82 g/km.

Dagens Gossip

Dagens TV