Dansk Erhverv: Nye betalingsregler skal ramme svindlerne

Dansk Erhverv er glad for, at Forbrugerombudsmanden har lavet nye retningslinjer, som skal gøre det sikrere for forbrugerne at handle på nettet.

Erhvervsorganisationen håber, at Forbrugerombudsmandens nye betalingsregler vil gøre det svært for useriøse erhvervsdrivende at lave numre med forbrugerne.

- Vi er mest tilfredse med, at det bliver lettere for Forbrugerombudsmanden at håndhæve reglerne overfor de firmaer, som vil lokke forbrugerne i abonnomentsfælder. Med de her retningslinjer i hånden bliver det lettere for Forbrugerombudsmanden at slå ned på dem.

- Vi har set mange eksempler på, at kunder afgiver deres kortinformationer, fordi de er med i en konkurrence, men så bliver de bundet til et abonnement, siger advokat hos Dansk Erhverv Martin Jørgensen.

De nye retningslinjer kigger blandt andet på vilkårene for forudbetaling, reservation af beløb på kontoen og ordrebekræftelse.

Samtidig skal den erhvervsdrivende, som igangsætter tilbagevendende betalinger, sende en kopi af aftalen til forbrugeren. Samtidig skal forbrugeren også have en advarsel, hvis der trækkes mere end det faste beløb, eller hvis betalingsdatoen ændrer sig.

Men det ekstra papirarbejde og de nye praksisser for virksomhederne er ikke et problem, mener Martin Jørgensen.

- Med den nye forbrugeraftale, som trådte i kraft 13. juni, kom der en masse nye forpligtelser for alle virksomheder, som sælger varer på nettet. Så der er ikke et meget større arbejde i den nye aftale, forklarer han.

De nye retningslinjer træder i kraft 1. september 2014, dog træder varslingsreglerne for tilbagevendende betalinger først i kraft 1. januar 2015.

/ritzau/

Dagens Gossip