Dansk Folkeparti er klar til at slække på ambitioner i togplan

Regeringen vil blandt andet indføre den såkaldte timemodel, hvor man på en time skal kunne rejse mellem landets største byer: København, Odense, Aarhus, Aalborg og Esbjerg.

Dansk Folkeparti er med i aftalen som det eneste parti fra den borgerlige fløj, og partiets finansordfører, René Christensen (DF), sagde tirsdag, at Dansk Folkeparti »er meget tilfredse med den måde, som vi har fundet pengene på,« nemlig via hårdere beskatning af olie- og gasselskaber i Nordsøen.

Men netop som aftalen om finansieringen er på plads, sår Dansk Folkeparti tvivl om planen, skriver Politiken.

Partiet mener ikke, at en timemodel nødvendigvis skal være slutresultatet, da det ifølge partiet er omkostningsfuldt at nedbringe rejsetiden til 60 minutter, skriver avisen.

»Det lyder fint nok med en timeplan, men det kan også være en 70-minutters plan. Det vigtigste for os er, at flest mulige pendlere får glæde af de mange milliarder, så man kan modvirke urbaniseringen, hvor alle flytter til byen,« siger finansordfører René Christensen til Politiken.

Enhedslistens finansordfører, Frank Aaen (Ø), siger til Politiken, at timemodellen »selvfølgelig« skal gennemføres, selv om det kan give milliarder til andre investeringer at slække nogle minutter på ambitionen:

»Jeg tror, at det er en god idé, når man markedsfører et løft af den kollektive trafik, at man så kan stole på det, der er blevet sagt«.

Der skal nu forhandles i Transportministeriet om, hvordan de 28,5 milliarder kroner konkret skal løfte den kollektive trafik.

Dagens Gossip