Dansk Folkeparti: Etablér en it-havarikommission

Skrevet af admin

27/03/2015

Mest læste i dag

Skatteministeriet har mistet 1,4 milliarder kroner i forældet gæld i 2014 på grund af et utilstrækkeligt it-system. Nu er det på tide at få gjort noget ved de skrantende offentlige it-systemer, mener Dansk Folkepartis skatte- og it-ordfører Dennis Flydtkjær.

- På to år har Skat mistet omkring 2,2 milliarder kroner, hvilket må gøre EFI-systemet til et af verdens dyreste it-systemer. Allerede i 2007 skulle systemet have fungeret, men det er ikke tilfældet, siger Flydtkjær.

Han ser det ikke som et isoleret problem hos Skat, men som et tværgående problem i en række offentlige sektorer, hvor it-systemer har skullet bygges op fra bunden. Flydtkjær ønsker ikke at pege fingre, men har et forslag til en mulig løsning.

- Ligesom der er havarikommissioner for luftfart og jernbaner, så burde der også være det for it. Nedsæt en ekspertgruppe, som kan analysere, hvad der gik galt, så der kan drages nytte af erfaringerne fra et kuldsejlet projekt, siger Dennis Flydtkjær.

DF's skatte- og it-ordfører er noget forundret over, at der i det offentlige er en tendens til at begynde fra bunden og ville opfinde den dybe it-tallerken hver gang i stedet for at købe en standardløsning og tilpasse den.

- Meget hyppigt stilles der nogle enorme kravspecifikationer, der fylder flere ringbind, og de fanger én. Dertil kommer, at det går så stærkt inden for it, at hvis man udvikler fra bunden, så er systemet formentlig forældet, når det er færdigt, siger Dennis Flydtkjær.

Han mener, at der er behov for andre processer, fordi tiden går meget hurtigt i it-verdenen, og de offentlige brugere meget hurtigt kan blive sat af.

- Det er nødvendigt at få ryddet op og at handle, så borgerne bevarer tilliden til skattesystemet. Det er krænkende for retsbevidstheden at lade de store fisk slippe, og at lade gæld forælde på grund af it-problemer, understreger Dennis Flydtkjær.

/ritzau/