Dansk modehus har flest butikker i Verden

Modevirksomheden fra Brande, der står bag mærker som Vero Moda, ONLY og Jack & Jones, er den koncern, som i dag har flest modebutikker på verdens shoppinggader og i butikscentre, og modebosserne fra den jyske hede åbner med stor sandsynlighed butik nummer 10.000, inden året er omme. Bedriften vækker stor anerkendelse, men virksomhedens top vil i lighed med tidligere helst undgå den offentlige opmærksomhed.

»Jeg har ingen kommentarer til det. Vi vil gerne fylde så lidt som muligt i pressen,« siger Bestsellers ejer og topchef Anders Holch Povlsen, der har arvet virksomheden fra sin far.

Bestsellers første 3.000 butikker har set dagens lys i Europa, Mellemøsten, Canada og Indien. Samtidig har Bestsellers kinesiske selskab åbnet over 6.100 modebutikker og står dermed for den absolut største fremgang i Bestsellers samlede forretning.

Til sammenligning kunne spanske Inditex, som er mest kendt for sine Zara-butikker, bryste sig af 5.900 butikker globalt ved årsskiftet. Amerikanske GAP tegnede sig for 3.407 åbne butiksdøre, og H&M-gruppen kunne mønstre i alt 2.776 butikker globalt. Dermed er Bestsellers butikker i dag den bedst repræsenterede modekæde i verdens shoppingcentre og butiksgader.

»Bestseller har haft fuld fart på og gjort det aldeles fremragende i udlandet,« siger Michael Hillmose, international chef i Dansk Mode & Textil til Berlingske Business.

»Virksomhedens fremgang i Kina er fuldstændig unik. Ikke bare for danske virksomheder, men for modebranchen globalt,« fortsætter Michael Hillmose, der dog samtidig nævner, at ikke alt er en dans på roser for Bestseller, der har været tvunget til enkelte butikslukninger særligt i Sydeuropa under krisen. Kinesiske forspring

Både Inditex og H&M forsøger at gøre Bestseller kunsten efter i Kina, men de store koncerner har været længere om at komme i gang end Bestseller, som åbnede første butik i Beijing i 1997. H&M kom til Kina i 2007 og havde 134 butikker i Kina ved årsskiftet. Spanske Inditex investerer massivt i Kina og åbnede 121 nye butikker i Kina i 2012 og kom dermed op på 396 butikker.

»H&M og Inditex skærper deres profil og tilstedeværelse i Kina, og det kan Bestseller selvfølgelig mærke. Men omvendt så har Bestseller skabt sig en massiv tilstedeværelse, hvilket giver koncernen et betydeligt forspring,« siger Søren Brøste, leder af design og retailafdelingen ved det danske generalkonsulat i Shanghai.

Bestseller er desuden markedsleder med sine brands Vero Moda og ONLY i Kina, som hver har otte til ni procent af det kinesiske marked for kvindetøj.

Omsætningen hos fremadstormende Bestseller kan dog stadig ikke måle sig med de største modevirksomheder i verden, da Bestsellers butikker typisk er mindre end de andres. Mens H&Ms butikker sagtens kan være over 500 kvadratmeter eller endda 1.000 kvadratmeter, er Bestsellers ofte blot 200 til 300 kvadratmeter.

Den danske modekoncern er selv meget tilbageholdende med at fortælle om sine præstationer. Dog viser selskabets danske regnskab, at koncernen i senest offentliggjorte regnskabsår omsatte for 18,2 mia. kroner og tjente 1,2 mia. kroner før skat fraregnet forretningerne i Kina. Regnskaberne for Bestsellers kinesiske forretning er ikke offentliggjort, men da der er omtrent dobbelt så mange butikker i Kina som i resten af verden, og da tøjet sælges til næsten samme pris, forventes omsætningen for den kinesiske forretning at ligge et sted mellem 20 og 35 milliarder kroner. Bestseller er ejet af Holch Povlsen-familien. Dog er Bestsellers kinesiske forretning kun 50 procent ejet af den stenrige familie, mens Bestsellers topchefer i Kina, Allan Warburg og Dan Friis, ejer de resterende 50 procent.

Bestsellers mange butiksåbninger gør dog ikke koncernen til den mest synlige butikskæde i verden. Eksempelvis er Starbucks at finde 21.000 steder på kloden, mens 7-Eleven kan mønstre hele 51.000 åbne butiksdøre.

Dagens Gossip