Dansk nethandel for milliarder havner i udlandet

Danske butikker går glip af milliarder, fordi forbrugernes nethandel i udlandet boomer, skriver Jyllands-Posten.

Sidste år købte danskerne varer og ydelser i udenlandske netbutikker for 17 milliarder kroner, og det er næsten en fordobling på to år.

Dermed er forbrugernes netkøb i udlandet for første gang højere end den samlede grænsehandel med øl, sodavand, vin, spiritus og slik, som er på cirka 12 milliarder kroner.

Det hastigt voksende netkøb uden for Danmarks grænser kan koste arbejdspladser, og udviklingen lægger pres på de danske netbutikker og den øvrige detailhandel.

- Det er skræmmende, at danske forbrugeres køb på nettet i stigende grad går til udlandet.

- Meget tyder på, at udviklingen fortsætter, så balancen bliver endnu skævere og desværre ikke i dansk favør, siger Annette Falberg, administrerende direktør i FDIH, til Jyllands-Posten.

FDIH er de danske netbutikkers organisation.

Danskerne køber især film, musik og tøj i udlandet. Men også sportsudstyr og elektronik handles flittigt på tværs af grænserne. Forbrugerne angiver ifølge Jyllands-Posten lavere priser og større udvalg som de væsentlige årsager til at handle udenlands.

Tore Stramer, chefanalytiker i Nykredit, mener, at nethandlen i udlandet nu er så omfattende, at det bør indgå i vurderingen af privatforbruget.

- Tallene tyder på, at vi undervurderer danskernes faktiske forbrug, og at forbrugslysten er højere, end den indenlandske omsætning viser, siger han til Jyllands-Posten.

/ritzau/

Dagens Gossip