Dansk Supermarked: Der kommer aldrig en Bilka i Tarm

Skrevet af admin

10/02/2015

Dagens topnyheder

Danmarkskortet bliver ikke plastret til med Bilka-varehuse, hvis Venstre lykkes med at afskaffe begrænsning for, hvor der må bygges storcentre og såkaldte hypermarkeder.

Det forsikrer kommunikationsdirektør i Dansk Supermarked, Mads Hvitved Grand, som er begejstret for forslaget.

- Der vil være mulighed for nogle nye Bilka’er, men vi snakker ikke mere end en håndfuld, siger han til Ritzau og uddyber:

- Vi snakker et par steder i Jylland og et par steder i Storkøbenhavn. Men der kommer ikke en Bilka i Tarm eller Hvide Sande. Det skal være steder, hvor der er et befolkningsgrundlag, og hvor der er en lokal opbakning.

Men fem nye Bilka-varehuse er i sig selv nok til, at adskillige butikker må dreje nøglen om rundt omkring i landet, forudser direktøren for De Samvirkende Købmænd.

- Hvis du bygger en Bilka i Randers, så er det til skade for butikslivet på hele Djursland og i Randers’ bymidte. Hvis du bygger en i Hjørring, er det til skade for hele Nordjylland, og hvis du bygger en i Holbæk eller Roskilde, så er det til skade for Vestsjælland, siger John Wagner til Ritzau, og uddyber:

- Enhver ved, at den omsætning, der kommer i et nyt storcenter eller hypermarked, kun har et sted at komme fra, og det er eksisterende butikker. Der vil være en lang række af dem, der vil lukke.

Han peger på, at butikslivets samlede omsætning er faldende, fordi en stigende del af danskernes indkøb bliver gjort på nettet.

- Folk køber hverken flere bøffer eller flere sko, fordi der kommer flere hypermarkeder. Det er et tåbeligt forslag, hvis man ønsker at styrke butikslivet i landdistrikterne og de mellemstore byers bymidter, konstaterer han.

Hos Dansk Supermarked understreger Mads Hvitved Grand, at kommunerne fortsat skal give tilladelse til de store butiksbyggerier.

- Det vil ikke bare blive lagt frit ud til os. Det vil lægge beslutningskraften ud til lokalpolitikerne, som kender de lokale ønsker og behov bedre end embedsmændene i en styrelse, siger han og konkluderer:

- Vi tror på, at den almindelige konkurrencesituation er det, der tjener forbrugeren bedst.

/ritzau/