Dansk Supermarked og Folkekirkens Nødhjælp samler ind til Syrien

»Vi har som landets største detailhandelsvirksomhed en mulighed for at hjælpe. Det forpligter, og derfor vil vi gøre vores for at hjælpe de flygtninge, der netop nu befinder sig i den værst tænkelige situation,« siger CSR-chef i Dansk Supermarked, Helene Regnell.

Bilka har siden 2010 haft et fast samarbejde med Folkekirkens Nødhjælp. Derfor var det ifølge Regnell »helt naturligt«, at Dansk Supermarked takkede ja til at arbejde sammen med Folkekirkens Nødhjælp om indsatsen i Syrien.

Generalsekretær for Folkekirkens Nødhjælp, Henrik Stubkjær, roser Dansk Supermarked for at indlede samarbejdet med nødhjælpsorganisationen, for der er ifølge generalsekretæren »akut brug for hjælp«.»Vi har indtryk af, at danskerne gerne vil hjælpe, og her giver Bilka, Føtex, Salling og Netto en mulighed for at give støtte. Jeg kan love, at vi vil bruge pengene til at skaffe det, som flygtningene har brug for lige nu. Det er vand, mad, medicin og lægehjælp – og snart skal de have tæpper og varmeapparater til de kolde vinternætter, som snart rammer området,« siger Henrik Stubkjær.

Folkekirkens Nødhjælp har sammen med sine internationale partnere foreløbigt hjulpet 535.000 mennesker i og omkring Syrien. Men flygtningestrømmen tager til, og der er brug for flere penge end den ene million, man indtil videre har fået samlet ind i år, indrømmer Henrik Stubkjær og forklarer, at der er over to millioner internt fordrevne flygtninge, der har søgt tilflugt i Syriens nabolande. En konflikt FN kalder for den største flygtningekatastrofe de seneste 20 år.

Der vil fredag blive sat indsamlingsbøsser op på tværs af samtlige af detailvirksomhedens butikskæder, ligesom man kan donere via nettet på bilka.dk og netto.dk.

Indsamlingslysten har også spredt sig til visse kroge i det danske medielandskab. Foruden Politiken indleder Kristeligt Dagblad nu også et samarbejde med blandt andre Folkekirkens Nødhjælp.

Dagens Gossip