Dansk Supermarked undersøger fyring efter facebookdebat

Skrevet af admin

29/12/2015

Dagens topnyheder

Hos Dansk Supermarked vil man nu undersøge sagen om en 17-årig dreng, der tilsyneladende er blevet presset til at opsige sit job som kassemedarbejder i Bilka i Næstved efter en facebookdebat om islam.

Det siger pressechef Mads Hvitved Grand fra Dansk Supermarked, som Bilka er en del af.

- Jeg kan ikke komme nærmere ind på, hvordan hændelsesforløbet har været. Men det er klart, at hvis det måtte forholde sig, som det er beskrevet, så er det ikke i tråd med, hvordan vi normalt gør tingene eller gerne vil gøre tingene i Bilka, siger han.

Ifølge Radio24syv har 17-årige Mohamad Al Jawerheri fra Næstved ikke længere sit fritidsjob i Bilka, efter han kort før jul engagerede sig i en debat i den offentlige Facebook-gruppe "Ja til frihed - nej til islam".

Mohamad Al Jawerheri skrev ifølge Radio24syv blandt andet "jeg er her i dit land - som nu også er mit land," efterfulgt af en smiley.

Han blev derefter presset af arbejdspladsen til at sige op på baggrund af henvendelser i butikken fra facebookbrugere, der havde følt sig provokeret af hans indlæg i debatten, fortæller den 17-årige til Radio24syv.

Hos Dansk Supermarked bekræfter pressechefen, at der ligger en skriftlig opsigelse fra Mohamad Al Jawerheri, men derudover henviser han til, at man i Dansk Supermarked aldrig udtaler sig konkret om personalesager.

Hvad sagen kan få af konsekvenser, hvis forløbet er som beskrevet af Mohamad Al Jawerheri, vil Mads Hvitved Grand heller ikke komme ind på.

Men i Bilka går man meget højt op i at være gode til at integrere via arbejdsmarkedet, siger han.

- Det kan man ved selvsyn konstatere, når man går i Bilka og ser, hvor mange forskellige nationaliteter der er ansat. Det er også derfor, vi gennem årenes løb har modtaget priser for vores integrationsarbejde.

- Så det er klart, at hvis det er foregået som beskrevet, så er det ikke måden, vi ønsker at gøre tingene på, siger han.

Mads Hvitved Grand frygter dog ikke, at sagen, som har rejst kritik på de sociale medier, vil påvirke Bilkas omdømme.

- Selv om der er sådan en enkeltsag, så tror jeg ikke, at det er det billede, som vil stå tilbage, og som folk generelt vil forbinde med Bilka og Dansk Supermarked, siger pressechefen.

/ritzau/