Danske attraktioner trodser krisen

Hellere udskyde købet af en ny fladskærm og i stedet bruge penge på en god oplevelse med familien. Sådan synes rationalet at være blandt danskerne, der lægger flere penge i forlystelsesparker, biografer og museer.

En undersøgelse af de 50 største virksomheder i branchen, som Dansk Aktie Analyse har lavet, viser, at indtjeningen og omsætning er steget henholdsvis 1,5 procent og 5,8 procent i 2012. Det skriver Jyllands-Posten.Væksten inden for oplevelsesøkonomien er dermed over dobbelt så høj som blandt de danske virksomheder generelt.

»Udviklingen i branchen ser meget fornuftig ud. Generelt er billedet, at folk bruger flere penge på oplevelser, mens man sparer andre steder, for eksempel når man er ude at handle ind,« siger Lise Lyck, professor på Copenhagen Business School og ekspert i oplevelsesøkonomi til Jyllands-Posten.

Bevægelsen kan netop være en reaktion på krisestemningen i økonomien, vurderer Lene Feldthus Andersen, direktør i Center for Regional- og Turismeforskning.

»Vi har flyttet vores forbrug fra udstyr til oplevelser. Det kan godt være en reaktion på krisen - at man har brug for at koble af fra en stresset hverdag,« siger hun.

Dagens Gossip