Danske Bank-direktør: Ja, vi har fejlet

Danske Banks nye direktør gør nu op med flere af de tiltag, som hans forgænger på posten, Eivind Kolding, brugte halvandet år på at gennemføre.

Kolding blev fyret for to uger siden og afløst af nordmanden Thomas Borgen.

- Vi har ikke været dygtige nok til at tage vare på kunden, og vi har ikke skabt aktionærværdi, fordi vi har begået nogle fejl, siger Thomas Borgen til Berlingske.

Lukningen af filialer og kasser er gået for hurtigt, kunderne skal i fokus og det er slut med store kampagner for at rette op på bankens image.

- Jeg tror ikke, at man kan købe sig til et bedre image med markedsføring. Den måde, vi driver en bank på, er i faktisk dialog med kunderne. Det er ikke via markedsføring, siger han til Børsen.

New Standards-kampagnen, som Danske Bank lancerede under Eivind Kolding, skulle aldrig være lavet og var en fejl, fastslår han.

Siden januar i år har 40.000 kunder forladt banken. Og Thomas Borgen overtager en bank med imageproblemer. Blandt andet efter vedtagelsen af et program, som indfører et fast gebyr for de dårligste kunder.

- Jeg synes objektivt set, at det er et godt program. Det er overskueligt, det er transparent. Kunderne ved, hvad de får, og hvad de skal betale, men vi har ikke været gode nok til at kommunikere det, siger han til Berlingske.

Han mener også, at Eivind Kolding gik for hurtigt til værks med lukningen af filialer og kasser.

- Vi har lukket filialer i et for højt tempo. Kunderne er med os, de har ikke længere lige så meget brug for filialerne. Men det er gået for stærkt, så vi bremser noget af filiallukningen, siger han til Berlingske.

/ritzau/

 

Dagens Gossip