Danske Bank har mistet 94.000 kunder i år

Skrevet af admin

31/10/2013

Dagens topnyheder

Kunderne fortsætter med at flygte mod udgangen i Danske Bank. Banken har mistet 94.000 kunder fra første kvartal til tredje kvartal i år, oplyser Danske Bank til Ritzau.

- En række kunder har valgt at sige, at vores tilbud ikke er noget for dem. Mange af dem har måske haft en enkelt konto hos os, som de så har flyttet over i deres hovedbankforbindelse, siger Thomas Mitchell, chef for bankens danske privatkunder.

- Det ærgrer mig selvfølgelig, for vi havde jo hellere set, at kunderne havde flyttet deres forretninger i andre banker over til os i Danske Bank, siger han.

Danske Bank havde kalkuleret med, at bankens nye kundeprogram ville koste kunder, fordi det betyder at nyt abonnement til småsparere. Men chefen for de danske privatkunder kan ikke svare på, om 94.000 er flere, end man regnede med.

- Vi forudså, at der var nogle, der ville benytte lejligheden til at flytte, men om antallet er over eller under, har jeg svært ved at svare på. Men det ærgrer mig selvfølgelig. Jeg er absolut ikke tilfreds med det, siger Thomas Mitchell.

Som konsekvens af det nye kundeprogram koster det fra 1. september penge at have en almindelig konto i banken.

Argumentet fra banken er, at de små kunder reelt koster banken penge i for eksempel administration. Thomas Mitchell kan dog ikke svare på, om de 94.000 tabte kunder betyder et samlet minus eller plus på bundlinjen.

- Det har vi ikke beregninger på. Men vi kan se, at langt hovedparten af dem, der har forladt os, har ganske begrænset forretningsomfang. Det samlede forretningsomfang for privatkunder i Danske Bank i Danmark er stort set uforandret, siger han.

Alene i tredje kvartal har 54.000 kunder sagt farvel.

Samtidig med at en del af bankens kunder er forsvundet, er der dog også gang i tilmeldingerne til det nye kundeprogram, som betyder fordele for kunder med flere forretninger i banken.

Efter tredje kvartal har mere end 1,1 millioner kunder tilmeldt sig kundeprogrammet. Kunder, der ikke selv havde tilmeldt sig programmet inden 1. september, blev automatisk pålagt nye gebyrer.

Danske Banks nytiltrådte topchef, Thomas Borgen, har fra starten haft som erklæret mål at øge kundetilfredsheden og rette op på de imageproblemer, der har fulgt banken efter filiallukninger på stribe, den kritiserede New Standards-kampagne og kundeprogram.

/ritzau/