Danske Banks topchef: Kundeflugten er snart slut

Efter et år med massiv kundeflugt ser det ud til, at Danske Bank snart igen kan se skaren af kunder vokse. Topchef i Danske Bank Thomas F. Borgen vil ikke sætte tidshorisont på, men udviklingen er så positiv, at det vil ske "vældigt hurtigt", siger han.

- Vi ser en tydelig positiv tendens. Vi får snart flere kunder, end vi har kunder, der forlader os. Det er svært at sætte præcis dato på, hvornår det finder sted, men det går meget i den rigtige retning, siger han.

Ifølge Thomas F. Borgen er det især bankens nye produkter og løsninger, der skal få kunderne tilbage. Danske Bank har især haft succes med betalingstjenesten Mobilepay, som 1,4 millioner danskere har taget til sig.

I 2013 lancerede Danske Bank det nye og senere meget omdiskuterede kundeprogram, som betød, at almindelige bankkunder for første gang skulle betale for at have en almindelig lønkonto i banken.

Da året var omme, havde banken mistet i alt 110.000 kunder.

Siden er kundeflugten aftaget, lyder det fra banken, der dog ikke længere opgiver konkrete tal for, hvor mange kunder, der er gået ud eller ind i butikken efter første halvår 2014.

Selvom nye kunder har fået mere mod på at skifte til Danske Bank, så er bundlinjen da altså også stadig, at der er flere kunder, der forsvinder, erkender Thomas F. Borgen.

Han har fra starten haft som erklæret mål at øge kundetilfredsheden og rette op på de imageproblemer, der har fulgt banken efter filiallukninger på stribe, den kritiserede New Standards-kampagne og kundeprogrammet.

Men målet om mere tilfredse kunder er endnu i horisonten, erkender han.

I regnskabet fremgår det, at privatkunderne på bankens største marked - det danske - er klart de mindst tilfredse af bankens kunder.

Svenske, norske og finske kunder er lidt mere tilfredse med banken, men ingen af landene har nået målsætningen for mere glade kunder. Det er kun sket i England. Samme billede gør sig gældende med erhvervskunderne.

- Der er fortsat et stykke vej mod mål, men vi har fremskridt hver eneste dag, siger Thomas F. Borgen om kundetilfredsheden, som banken blandt andet måler ved at spørge kunderne direkte om deres oplevelse, når de har været i kontakt med banken.

- Det er summen af mange ting, der skal sørge for mere tilfredse kunder. Det er alt fra at kunderne møder en fleksibel og ubureaukratisk bank med et smil, at vi sørger for at have gode produkter og løsninger, og at de får gode råd til at realisere deres ønsker og drømme, siger han

/ritzau/

Dagens Gossip