Danske eksportfirmaer søger nye markeder

Cirka en fjerdedel af virksomhederne siger, at de vil søge til nye geografiske markeder, hvilket er tre gange så mange som i en måling foretaget i slutningen af sidste år, skriver avisen.

Flere af virksomhederne siger også, at de ser nye produkter som en vigtig kilde til vækst, hvis afmatningen fortsætter, da salget på de eksisterende eksportmarkeder ifølge målingen har skuffet fælt det sidste halve år.

»Euroområdet har været i recession i syv kvartaler i træk. Der er ikke de store vækstgevinster at hente der. Hvad gør man som konsekvens? Man finder nogle andre steder, hvor der er mere gang i det. Det er en positiv tendens, som vi også kan se på eksporttallene,« siger Jens Nærvig Pedersen, seniorøkonom i Danske Bank, til Morgenavisen Jyllands-Posten.

De danske kernemarkeder i Nordeuropa har følt afmatningen i år, for eksempel i Tyskland og Sverige, der ellers er kommet pæmt gennem eurokrisen.

Erkendelsen af, at man ikke længere kan føle sig sikker i Nordeuropa, kan have været med til at presse virksomheder til at se på andre markeder. Det mener Mathias Secher, økonom hos interesseorganisationen DI:

»Det er præcist, hvad vi rådgiver vores virksomheder til. De kommende år vil vi se meget lav vækst på de traditionelle markeder i Europa. Det lader til at have rykket opfattelsen lidt hos virksomhederne,« siger han.

Andelen af dansk eksport til andre dele af verden er steget de sidste år, men langt størstedelen er stadig koncentreret omkring Tyskland, Sverige og Norge. Den Internationale Valutafond (IMF) sænkede i denne måned sin prognose for de fleste europæiske lande - også Tyskland - både i år og næste år.

»Vores eksportandele flytter sig stille og roligt. Men det er en lang og sej proces,« siger Jan Størup Nielsen, seniorøkonom hos Nordea, til Morgenavisen Jyllands-Posten.

Dagens Gossip