Danske racerkørere forklarer: Derfor døde Allan Simonsen

Ulykken, der lørdag kostede den 34-årige danske racerkører livet, skete ved udgangen af Tertre Rouge-svinget på løbets fjerde omgang. Her tabte Allan Simonsen kontrollen over sin Aston Martin, der pludselig hamrede ind i barrieren.

Det er endnu uklart, hvad der fik Allan Simonsens racer til at kure af banen. Men på de efterfølgende tv-billeder så det ud til, at bilens baghjul gled på de glatte kantsten, som danskeren måske var kommet for langt ud på. I stedet for at styre bilen ind i den foranliggende højrekurve slog forenden på Simonsens Aston Martin ud til venstre og hamrede ind i det blotlagte autoværn i høj fart.

Racerkøreren Jason Watt oplevede den fatale kollision således:

- Han kommer ud over 'curben' (kantstenen.red.), som allerede var lidt våd på grund af regn. Derefter ser det ud som om, at da baghjulet rammer det malede beton på ydersiden af 'curben', så skrider bagenden ud, hvorfor han lynhurtigt styrer kontra. Så griber bagenden fat igen, og da den gør det, har han retning direkte ud i autoværnet. Det, der er kritisk, er hans vinkel på barrieren. Han går næsten ind vinkelret, forklarer han til sporten.dk.

En vurdering, som den første danske Le Mans-vinder, John Nielsen, er enig i.

Bliv ven med Dagens.dk på Facebook - Klik her og vær med nu

- Han kommer lidt udover selve banen, og det har lige regnet, så der ligger stadig lidt vand. Der er ikke asfalt, men nogle malede 'curbs', som er glatte. Her forsøger han at korrigere en overstyring, hvor bilen så får fat og ændrer sin retning og kører frontalt ind i autoværnet, siger han og fortsætter:

- Der hvor han rammer autoværnet, står nogle treer bagved, og derfor kan det ikke give så meget efter som, det ellers ville have gjort.

Allan Simonsens bil ramte barrieren med siden til, og kollisionen var så kraftig, at bilen fik revet begge døre, vinduer og flere hjul af.

LÆS OGSÅ: Verden begræder dansk Le Mans-dødsfald

Den rutinerede danske racerkører Thorkild Thyrring kalder Tertre Rouge-svinget, hvor katastrofen indtraf, for et særligt farligt sted.

- Jeg kender godt stedet, og det er et meget hurtigt sted, hvor de kører 220-230 km/t., siger Thyrring til Metroxpress. Han er enig i med Jason Watt i, at det er bilens vinkel på barrieren, der er fatal.

- Når det går så stærkt, som det gør, er det millimeter og vinkler, der afgør, om man kan gå eller skal bæres derfra, når uheldet er ude, siger Thorkild Thyrring.

Besøg Facebook støtte-side til ære for Allan Simonsen's minde: R.I.P Allan Simonsen Danmark

Dagens Gossip