Danske toge får strengere regler for forsinkelser

Tre minutter. Det er den nye målestok for, hvornår et tog er forsinket. Fra og med juli 2015 har DSB og Banedanmark nemlig besluttet, at et tog er forsinket, hvis det er tre minutter efter køreplanen.

Det nye krav er en halvering af den tidligere smertetærskel, hvor fjern - og regionaltog først blev erklæret forsinkede efter seks minutter.

DSB og Banedanmark fortæller, at deres syn på hvornår et tog er forsinket, har ændret sig, fordi de vil sætte kunderne i fokus. Det fortæller Peter Svendsen, trafikdirektør i Banedanmark, i en pressemeddelelse.

- Med den nye kunderettidighed på 2.59 minutter får vi et fælles mål og dermed også et fælles værktøj, der skal bidrage til indsatsen med at sikre stabil togdrift for passagererne.

- Fra tilfredshedsundersøgelser ved vi også, at de fleste passagerer føler sig forsinkede efter tre minutter, og derfor er det valgt som kriterium, siger Peter Svendsen

Togdriftens nye retningslinjer for punktlighed vægter også passagererne højere, når forsinkelsen beregnes.

Så hvis et forsinket tog er fyldt til bristepunktet, vil det veje tungere i forsinkelses-statistikken, end hvis det er halvtomt.

Ifølge direktør for Operation i DSB, Anders Eghus, er det nødvendigt at regulere kriterierne, hvis man vil have kunder frem for tog i fokus.

- Man kan populært sagt sige, at hver kundes rettidighed tæller i det nye fælles mål. Vi arbejder naturligvis målrettet på at køre flest mulige tog til tiden, men med kunderettighed får vi også et særligt fokus på de tog, der er flest passagerer med. Dermed flytter fokus fra rettidige tog til rettidige kunder, siger Anders Eghus i en pressemeddelelse.

/ritzau/

Dagens Gossip