Danske transportordførere: Nej til svensk Øresundsplan

Skrevet af admin

02/07/2014

Dagens topnyheder

Mens svenskerne gerne vil tættere på danskerne med en ny Øresundsforbindelse, så skyder flere danske transportordførere idéen ned.

De mener, at der er andre projekter som er vigtigere, skriver DR Nyheder.

- Jeg kan da godt forstå det svenske ønske om en forbindelse, det behøver man kun at se på et europakort for at forstå, men det er ikke noget Venstre kan støtte på denne side af 2030, siger Venstres transportordfører Kristian Pihl Lorentzen til DR Nyheder og uddyber:

- Det vil være et gigantisk infrastrukturprojekt, hvor vi både skal have udbygget motorvejsnettet og jernbanen i det tæt befolkede Nordsjælland.

- Jeg går ikke ud fra, at svenskerne vil betale den del, og derfor har vi en række projekter, som er vigtigere for danske borgere og virksomheder.

Den svenske regering vil gerne indlede drøftelser med den danske regering om at bygge endnu en forbindelse over Øresund.

Forslaget går i første omgang ud på at realisere den såkaldte HH-forbindelse, der forbinder Helsingør og Helsingborg.

Men også regeringspartiet De Radikale er imod den svenske idé, som blev luftet ved det svenske folkemøde Almedalsugen i Visby på Gotland.

- Umiddelbart synes jeg, at vi skal have gjort Femern-forbindelsen færdig, inden vi kaster os over nye store mål. Det er ikke noget, vi prioriterer, siger Andreas Steenberg til DR Nyheder.

Femern-forbindelsen skal efter planen stå klar i 2021. Derudover indgik regeringen i januar en aftale om Togfonden DK, som kommer til at koste staten 28,5 milliarder kroner, og før den opgave er løst, vil Enhedslisten ikke sætte gang i flere projekter.

- Jeg kan ikke se det ske i løbet af de næste 10 til 15 år. Vi vil slet ikke være med til en udbygning af vejnettet, men en jernbane kunne vi måske overveje i fremtiden, men det er vigtigere at få det nuværende net, eksempelvis Kystbanen, til at fungere optimalt, siger Henning Hyllested (EL) til DR Nyheder.

Det svenske udspil er en del af en større plan for de kommende 20 års investeringer i svensk infrastruktur, som den svenske regering har lanceret op til det svenske valg i september.

Ritzau har forsøgt at få en kommentar fra transportminister Magnus Heunicke (S), men han holder ferie og kan derfor ikke træffes.

/ritzau/