Danskere: Drop snak om lærernes arbejdstid

Den aktuelle debat om lærernes timetal er ikke væsentlig for fremtidens skole.

Det mener et flertal i en undersøgelse som Instituttet for Fremtidsforskning har lavet i samarbejde med analysebureauet Wilke.

To tredjedele af de adspurgte svarer, at de ikke mener, at hele debatten om timetal, der er endt i lærerlockout, er væsentlig for den skole, der i fremtiden skal mønstre bedre elever i Danmark

- Det er meget tydeligt, at folk ikke er så optaget af det her med tid i folkeskolen, de er meget mere optaget af kvalitet. Det handler ikke nødvendigvis om en heldagsskole, det handler mere om, hvad vi putter i klasserne og i timerne," siger Ulrik Blinkenberg, administrerende direktør i Instituttet for Fremtidsforskning, til Nyhedsbureauet Newspaq, og efterspørger en bredere debat om fremtidens indhold i folkeskolen.

Men konflikten bunder ikke i ingenting. Regeringens planer om en bedre folkeskole, drukner bare lidt under lockouten, mener arbejdsmarkedsforsker Flemming Ibsen.

- Der er trods alt et perspektiv i konflikten, der også handler om at få en bedre folkeskole, men det fortaber sig nok lidt i snak om arbejdstid og noget i småtingsafdelingen, siger Flemming Ibsen til Newspaq.

Ulrik Blinkenberg er enig i, at danskerne oplever, at den væsentlige diskussion bliver sløret af den verserende lockout.

- Billedet er sløret, og det er folk irriteret over, for så bliver der ikke taget hul på den væsentlige debat folkeskolen er. Det er ikke for at sige, at det ikke er væsentligt, at diskutere arbejdstid, men det vigtigste er at diskutere folkeskolens fremtid, siger han.

Undersøgelsen viser også, at fire ud af fem danskere ikke mener, at mere tid i skolen er lig med mere kvalitet.

Dagens Gossip