Danskerne efterlyser ikke kommunerne på Facebook

I dag er kun 41 ud af Danmarks 98 kommuner ifølge Momentum på Facebook, og den lille efterspørgsel fra danskerne glæder fellow på Syddansk Universitet Pernille Tranberg, der rådgiver om digital vedligeholdelse af brands.

»Det glæder mig, at mange danskere ikke synes, Facebook er den mest naturlige måde at være i dialog med sin kommune på. Man bruger jo typisk Facebook til at være i dialog med venner og familie eller få nyheder. Det kan være okay, at kommunen bruger sin Facebook-side som opslagstavle. Men dialog med kommunen kan meget ofte udvikle sig til noget, som er mere personligt, og det er en rigtig dårlig idé at offentliggøre personlige data,« siger hun til Momentum.

Tallene fra YouGov viser desuden, at kun 15 procent af danskerne ville gøre brug af muligheden for at komme i kontakt med deres kommune på Facebook. Men de tal tolker seniorkonsulent i Radius Kommunikation Nicolaj Egerod ifølge Momentum ikke som værende for få til, at kommunerne kan skabe succes på Facebook, ligesom eksempelvis politiet har haft med deres konti på de sociale medier.

»Omregnet til personer betyder tallene jo, at der er cirka 800.000 danskere mellem 18 og 74 år, der gerne vil have kommunerne på Facebook. Og cirka 600.000 vil gerne bruge kommunernes Facebooksider. Det viser, at Facebook bør være en platform, som kommunerne tager seriøst og bruger aktivt til borgerinddragelse og til at kommunikere med deres borgere,« siger han til Momentum.

For ham virker det underligt, at der er 57 kommuner i Danmark, der ikke udnytter Facebooks potentiale som supplement til kommunernes hjemmeside, pjecer og andet.

Ifølge Momentums undersøgelse, foretaget blandt 1.009 personer, har 80 procent af de adspurgte svaret, at de ikke ved, om deres kommune har en Facebookside. I dag er mere end tre millioner danskere på Facebook.

Dagens Gossip

Dagens TV