Danskerne har manglende viden om fuldkornsprodukter

Undersøgelsen, som er foretaget af analyseinstituttet YouGov viser, at mange flere danskere rent faktisk ønsker, at spise flere fuldkornsprodukter i deres hverdag.

34 pct. af alle kvinder og 28 pct. af alle mænd siger, at de helt sikkert ville spise mere fuldkorn, hvis fuldkornsbrød var mærket tydeligt hos bagere, supermarkeder og brødudsalg. Hertil kan lægges en lige så stor andel, som siger, at klar mærkning måske ville få dem til at spise mere fuldkorn.

Men undersøgelsen viser også, at danskerne ikke helt ved hvad der hører under kategorien fuldkorn.

Fuldkorn kan være både hele og forarbejdede kerner. Det vigtige er, at alle dele af kernen er med, da det er her, de fleste vitaminer, mineraler og kostfibre findes.  Fuldkorn findes ikke kun i brød, men også i en lang række morgenmadsprodukter, pasta, ris, couscous og bulgur med mere.

Hvede, rug, byg, havre, tørret majs, hirse og ris hører under kategorien fuldkorn. Mens solsikkekerner, græskarkerner, sesamfrø, vilde ris og boghvede ikke gør.

Disse nye oplysninger har fået firmaet Q8, som deltog i analysen, til at ændre deres mærkining af varer rundt i butikkerne.

- Denne undersøgelse viser, at god mærkning kan få mange flere til at vælge fuldkorn. Derfor synes vi, det er meget vigtigt at gøre det let for danskerne at vælge fuldkorn, siger senior category manager Nicolai Kryger Mortensen fra Q8,

Dagens Gossip