Danskerne opgiver usikre online-køb

Besværlige betalingsprocesser og manglende tillid til netbutikkerne bremser danskernes køb på nettet. På trods af, at e-handlen er blevet udråbt til fremtidens vækstdriver, er en stor portion danskere ikke trygge ved netbutikkernes betalingsprocedurer. Det viser en undersøgelse fra 4T Mobile Payments.

Hver tredje af os har nemlig droppet et onlinekøb, fordi vi ikke stolede tilstrækkeligt på sikkerheden i betalingsprocessen. Samtidig har hver fjerde prøvet at opgive et køb, fordi betalingsproceduren var for lang eller besværlig, viser 4T’s undersøgelse.

Mobilen vil gøre online-handel lettere

Danskerne e-handlede i 2012 for 55 mia. kr. og er dermed blandt de mest e-handlende i Europa, viser tal fra Foreningen fra Distance og Internethandel. Men det beløb kunne altså være endnu større, hvis betalingen i netbutikkerne var nemmere og sikrere. Det understreger 4T’s administrerende direktør Peter Bredgaard:

- Lige nu taber netbutikkerne ordrer og vækstmuligheder på gulvet, fordi forbrugerne mister modet i lange eller besværlige check-out-processer. Derfor er vi overbeviste om, at der ligger et stort potentiale i at få online-betaling til at glide lettere. Ved at smelte betalingskortet og mobilen sammen kan man gøre vejen mellem netbutikkerne og de købeklar forbrugere kortere, siger han.

4T, der er stiftet af de fire store teleoperatører, Telenor, TDC, Telia og 3, er netop nu på vej med en ny mobil betalingsløsning, der skal gøre det muligt at betale med mobilen online og – på lidt længere sigt – i fysiske butikker.

Fakta om danskernes e-handel

• 36 pct. har droppet et onlinekøb, fordi de ikke stolede på sikkerheden i betalingen. Det gælder særligt de unge mellem 18 og 35 år, hvor 43 pct. har været så skeptisk over for sikkerheden, at de droppede købet.

• 28 pct. af danskerne har oplevet, at betalingsproceduren i en netbutik var så besværlig, at de opgav købet.

• Hver fjerde af de unge (18-35 år) har prøvet at opgive et køb online, fordi de ikke havde deres kreditkort ved hånden.

• Danskerne e-handlede i 2012 for 55 mia. kr., viste den årlige e-handelanalyse fra Foreningen for Distance- og Internethandel, FDIH. Organisationen forventer, at tallet vil stige med 10 pct. i 2013.

• 75 procent af danskerne købt varer eller tjenester på internettet i løbet af det sidste år, og 40 pct. har foretaget mindst seks onlinekøb i det seneste år.

• En tredjedel af danskerne er klar til at betale for de daglige indkøb med mobiltelefonen, hvis det var muligt.

Dagens Gossip