Danskerne revser medierne

»Der er ingen tvivl om, at stigningen i nyhedsflowet med de nye onlinemedier, 24-timers nyhedsdækning og færre journalister til at dække flere kanaler har rystet nyhedsmediernes fodfæste. Der har måske været en tendens til lemminge-effekt, hvor særligt onlinemedierne har bragt de samme historier og skruet op for den kulørte retorik for at tiltrække kunder i butikken. Det har kostet på troværdigheden i befolkningen,« siger Nicolaj Taudorf Andersen, administrerende direktør i Radius Kommunikation.

Han bliver bakket op af Roger Buch, forskningschef på Danmarks Medie- og Journalisthøjskole. Men kun på de store linjer, lyder det.

»Vi laver i øjeblikket noget forskning, hvor vi taler med journalister, kommunikationsfolk og redaktører, og de tegner lidt det samme billede som de adspurgte i undersøgelsen. Nemlig at kvaliteten er faldet, fordi man er økonomisk presset i mediehusene og dermed har reduceret i medarbejderstaben, som stadig skal producere mindst lige så meget stof,« siger Roger Buch.

Han påpeger, at visse journalistiske områder også er blevet bedre.

»Hvis man kigger på den højt specialiserede, velresearchede og dataunderbyggede journalistik, som man laver i dag, så vil jeg mene, at den er bedre, hvis man sammenligner med den »gode« journalistik for 30 år siden. Så på den måde er der nogle nuancer, man lige skal have med. Så når danskerne vurderer mediedækningen som dårligere end tidligere, hænger det sammen med, at dagligdagsjournalistikken ikke har de samme vilkår som »elitejournalistikken«,« uddyber han.

Ifølge direktøren i Radius Kommunikation skal medierne genskabe troværdigheden ved at være mere skarpe til at udpege kernemålgruppen.

»De skal ikke alle sammen formidle alt til alle, men være skarpe på at formidle lige præcis de mest relevante nyheder til deres egne læsere. Og have modet til at turde holde fast,« siger Nicolaj Taudorf Andersen.

Radius Kommunikation gennemfører hvert efterår en troværdighedsanalyse blandt 21 forskellige faggrupper – fra sygeplejersker og læger til spindoktorer og kommunikationsrådgivere. I efteråret 2012 blev troværdighedsanalysen udvidet med en kvalitativ analyse af journalisters troværdighed.

Dagens Gossip