Danskerne spiser flere færdigretter

Det sker oftere og oftere, at vi danskere fravælger selv at tage kokkehuen på. Det skyldes, at vi i højere grad fylder vores indkøbskurve med såkaldte convenience-retter (bekvem mad). Denne tendens ses hos Dansk Supermarked, som i 2015 solgte 15 % flere færdigretter sammenlignet med tidligere år (Larsen, 2015). Hvis dine måltider ikke altid består af gryderetter lavet fra bunden, men i stedet af en frysepizza, eller hvis du får hjælp fra diverse krydderiblandinger til lasagnen, er du derfor langt fra den eneste.

En forklaring på denne udvikling kan være, at danskerne, generelt set, fravælger at bruge lang tid på at lave mad. Faktisk skal madlavningen helst klares på under en halv time. Nye tal fra Madkulturens årlige måling af tendenser inden for danskernes madlavning viser nemlig, at 70 % af danskerne bruger under 30 minutter på at lave mad i hverdagen (Madindeks, 2015). Den tid vi ellers ville bruge i køkkenet, kan vi i stedet bruge på en løbetur, en tur i biografen eller på at slappe af en ekstra time på sofaen.

I DR’s program ”Spis og spar”, forudser supermarkedeseksperten, Mikkel Pii, at grundet de tendenser, der i dag ses i forhold til danskerne fokus på sundhed og på, hvad vi spiser, vil vi i stigende grad opleve, at der kommer flere og flere muligheder for måltider, som er sunde samtidig med, at de opfylder kravet om, at de er lette at lave (Jahnsen, 2016).

På baggrund af dette, kan det derfor forventes, at de danske supermarkedshylder, i stigende grad vil blive fyldt med convenience-retter, som er hurtige at tilberede, samtidig med, at måltidet er af god kvalitet.

Denne tendens ses da også blandt flere madlavnings-brands, som stadig forsøger at tilfredse stille forbrugernes ønsker. Et eksempel er Knorr, som netop har lanceret en række nye convenience-produkter, kaldet Verdensretter, hvor fokus både er på sundhed og bæredygtighed, samtidig med at retterne af hurtige at lave. En strategi som synes fornuftig, hvis udviklingen inden for danskerne madvaner forsætter i samme retning som nu.

Fortsætter vi med at se disse tendenser inden for danskernes madvaner, kan det derfor forventes, at flere og flere brands fremadrettet vil have fokus på at udvikle convenience-retter, som vil tilfredsstille danskerne efterspørgsel efter retter, som er nemme at lave, og som samtidig er sunde og af god kvalitet.

Jahnsen, L. R. 2016 ”Færdigretter i indkøbskurven: Supermarkederne vil have del i kæmpe takeaway-marked”. DR.

Larsen, L. K. 2015 ”Danskerne spiser flere færdigretter”. DR.

Madindeks. 2015 ”Sådan laver danskerne mad

Dagens Gossip