Danskerne vælger de sikreste og billigste bildæk

Når danske bilister køber nye dæk til bilen, er sikkerhed og pris de to alt overskyggende temaer. Det viser en nylig rundspørge blandt bilister i Danmark, foretaget af dækfirmaet Michelin.

Særligt vejgreb på våd vej er et punkt, hvor bilisterne vælger dækproducenterne til eller fra. Til gengæld skeler de mindre til dækkenes brændstofeffektivitet, miljøvenlighed og komfort.

- Når vi ser på svarene i vores rundspørge, er det interessant, at tidens trend med velovervejet forbrug også gælder dækkene. Forbrugerne vil have kvalitet for deres penge. Dækkene skal levere optimal sikkerhed, men de skal ikke koste en formue og så skal de kunne holde længe, siger Peter Qvist, salgsdirektør i Michelin Danmark.

Han peger på, at EU’s dækmærke, der blev lanceret i november 2012, giver forbrugerne en klar hjælp i forhold netop de købspræferencer, som undersøgelsen viser.

- EU-mærket viser, blandt andet dækkenes præstationer på våd vej. I købssituationen gør det, det nemt for forbrugerne at lave en hurtig kobling mellem deres ønsker om sikkerhed og dækkets pris, siger Peter Qvist.

Og det er en god ide for bilister, der ønsker optimal sikkerhed, at skele til EU-mærket. For forskellen mellem et A- og et F-dæk, når det kommer til bremselængde på våd vej, er nemlig 16-18 meter. Det svarer til cirka fire billængder.

På trods af, at økonomien er en vigtig faktor, når de nye dæk vælges, kniber det med den daglige pleje, som får dækkene til at holde længst muligt. For danske bilister døjer nemlig fortsat med dæktrykket, viser Michelins rundspørge.

Hele 12 procent svarer således, at de aldrig tjekker dæktryk, mens 19 procent alene ’tager trykket’ ved skifte mellem sommer og vinterdæk. Til sammenligning er det kun 7 procent af de norske og 6 pct. af de svenske bilister, der aldrig tjekker dæktryk. Kun 29 procent af de danske bilister gør som anbefalet og kontrollerer dæktryk en gang om måneden.

Dagens Gossip