Danskerne vil have skarpere fjernsyn

Selv om det er særdeles småt med film og tv, der kan udnytte den ultra høje opløsning på de nye såkaldte UHD-fjernsyn, så er danskerne allerede i stor stil begyndt at købe de nye og relativt dyre apparater.

Det viser en opgørelse fra BFE, der er brancheforening for producenterne af forbrugerelektronik. Opgørelsen er netop blevet fremlagt på den store messe for forbrugerelektronik, IFA, der åbnede i Berlin fredag.

- Hen over sommeren har hver tiende solgte tv været et UHD-tv, fortæller Laila Kelp Rasmussen, der er direktør for BFE.

Der er fortsat ingen af de etablerede danske tv-stationer, der har løftet sløret for, om de har planer om at begynde at sende i den meget højere opløsning, som UHD-tv har.

Derfor er producenterne af tv-apparater begyndt at kigge andre steder hen for at få skabt indhold, der gør de nye apparater attraktive for forbrugerne.

- Det er streaming og download, der kommer til at drive udviklingen for UHD, siger Michael Zöller, der vicedirektør for Samsung i Europa.

Både Samsung, LG, Sony og flere andre producenter har da også allerede indgået samarbejdsaftaler med streamingtjenester som for eksempel Netflix, der er begyndt at tilbyde streaming i den ultrahøje opløsning.

- Vi tror faktisk, at skiftet mod UHD kan komme til at gå endnu hurtigere, end da vi skiftede fra det gamle opløsning og til HD, siger Christian Nilsson, der er produktekspert hos LG Nordic.

Danskernes mod på at købe de nye generationer af fladskærme betyder også, at der er en vis optimisme i branchen trods et faldende salg målt på antallet af apparater.

Sidste år blev der langet 475.000 fladskærme over disken hos forhandlerne, og hos BFE forventer man, at salget vil falde med 25.000 i år. Men da danskerne er gået over til at vælge de lidt dyrere modeller, betyder det mindre for branchen.

- Vi tror faktisk, at selv om vi regner med at lande i indeks 95 i antallet af solgte apparater, så vil vi kunne holde omsætningsniveauet, siger Laila Kelp Rasmussen.

/ritzau/

Dagens Gossip